Certyfikowani Partnerzy Google

Certyfikowani Partnerzy Google to elitarna grupa z dostępem do bazy wiedzy amerykańskiego potentata informatycznego, dedykowanych szkoleń, case study i najnowszych trendów rynkowych. Prestiżowa odznaka, którą przyznaje amerykański gigant informatyczny, to dla wielu agencji reklamowych Święty Graal w branży, w której kompetencje, zaufanie oraz znajomość skomplikowanych algorytmów wyszukiwarek znaczą bardzo wiele.

1. Google Partners – co to takiego?

Wszystko zaczęło się w roku 2013, kiedy to gigant z Mountain View postanowił stworzyć pionierski program partnerski, honorujący specjalnym znaczkiem agencje i firmy, które są prawdziwymi ekspertami w dziedzinie marketingu internetowego. Od początku Google podkreślał, że celem programu wraz z systemem przyznawania akredytacji, jest „umożliwiać jego uczestnikom korzystanie z narzędzi, materiałów i usług pomocy, które ułatwiają im rozwój działalności i wspieranie reklamodawców w osiąganiu sukcesów”. W praktyce przyznawane certyfikaty mają być świadectwem wysokich umiejętności agencji oraz profesjonalizmu jej pracowników w planowaniu, optymalizacji i realizacji kampanii Google Ads.

Firmy należące do prestiżowego grona, z dostępem do potężnej infrastruktury i wiedzy, mogą więc zaproponować klientom zaawansowane rozwiązania reklamowe, idealnie dopasowane do konkretnego biznesu i sytuacji rynkowej.

Google Ads

System reklamowy Google, który pozwala na pokazywanie użytkownikom wyszukiwarki oraz stron współpracujących z firmą informatyczną zza wielkiej wody sponsorowanych linków tekstowych, wideo i grafik. Jest to zaawansowane technologicznie rozwiązanie dla firm, które pozwala na osiągnięcie relatywnie szybkich efektów oraz dające dostęp do statystyk odsłon i wielu innych funkcjonalności, umożliwiających szerszy wgląd w potencjalną bazę klientów.

Obecnie program Google Partners działa w 60 krajach i jest dostępny w 43 językach. W skali całego świata do prestiżowego projektu przystąpiło do tej pory kilkadziesiąt tysięcy agencji, z czego kilkaset działa na naszym rodzimym podwórku.

Program Google Partners kierowany jest przede wszystkim do agencji reklamowych, interaktywnych oraz multiagencji. O status oficjalnego partnera Google mogą się też ubiegać inne podmioty/organizacje zarządzające kontami Google Ads w imieniu marek oraz przedsiębiorstw. Jak wszystkie projekty amerykańskiego giganta, tak i ta strategiczna współpraca ulegała na przestrzeni lat zmianom – ostatnie modyfikacje zostały wdrożone w czerwcu 2021 roku, kiedy to Google dokonał pierwszych weryfikacji dotychczasowych Partnerów.

Wymagania Google wobec certyfikowanych agencji reklamowych
Część agencji utraciło przysługujące im do tej pory specjalizacje. Google już teraz szeroko informuje o kolejnej rewolucji, która miała miejsce w lutym 2022 roku. W założeniu zupełnie nowego Programu Partnerskiego zmienią się zasady przyznawania i utrzymania oficjalnego statusu Partnera i Partnera Premium Google. Jedynie 3 proc. wszystkich agencji na danym rynku uzyska status Partnera Premium. Będą to najlepsi z najlepszych, którzy spełnią wszystkie – częściowo jeszcze niesprecyzowane – warunki. Tym samym status Premium stanie się bardziej elitarny. Możemy się spodziewać tego, że trudniej będzie uzyskać i utrzymać status Premium.

2. Jak przystąpić do programu Google Partners?

Wirtualna ścieżka, która ma nas doprowadzić do uzyskania akredytacji, jest prosta i trudna jednocześnie. Łatwość polega na wygodnym internetowym systemie rejestracji z poziomu konta Google Ads – aby rozpocząć cały proces ubiegania się o status partnera Google wystarczy podać i zapisać wymagane informacje. Nieco trudniej jest natomiast spełnić wymagania, jakie właściciel największej internetowej wyszukiwarki stawia przed e-agencjami pragnącymi zacieśnić relację z potentatem informatycznym.

2.1 Wymagania Google wobec obecnych i przyszłych agencji z certyfikatem

Google rozpatrując wniosek o dołączenie do programu partnerskiego sprawdza skrupulatnie m.in. wydatki na Google Ads na zarządzanych przez firmę kontach. Kolejnym czynnikiem, który może zaważyć o przyznaniu certyfikatu, jest liczba stałych klientów oraz wzrost osób i przedsiębiorstw korzystających z usług agencji. Google przyjrzy się także ofercie pod kątem jej dywersyfikacji.

Od lutego 2022 roku kwestie związane z oceną firm pragnących korzystać na co dzień z logo Google Partners zostaną uporządkowane w nieco inny sposób. Już teraz wiadomo, że wymagania będą się dzielić na trzy kategorie takie jak skuteczność, wydatki i certyfikaty. Pozostańmy na chwilę przy wymaganiach i sprawdźmy, czego dokładnie będzie od nas oczekiwał Google, jeśli zdecydujemy się ubiegać o certyfikat partnera giganta.

Jak zostać partnerem Google?
Wymagania Google wobec certyfikowanych agencji reklamowych
Skuteczność Wydatki Certyfikaty
Pod tym pojęciem specjaliści Google rozumieją, że Certyfikowany Partner będzie mógł pochwalić się świetnymi wynikami kampanii Google Ads.

Za skuteczne uznaje się kampanie, których optymalizacja utrzymuje się na poziomie przynajmniej 70 proc. Już od dłuższego czasu na każdym koncie Google Ads mamy dostępne rekomendacje (sugerowane przez Google rozwiązania, których wdrożenie zoptymalizuje prowadzone kampanie). Skuteczne wdrożenie rekomendacji jest jednym z warunków udziału w Programie. Podgląd wyniku można zaś łatwo odszukać na koncie menedżera, koncie Google Ads bądź przeglądając daną kampanię. Im wyższa skuteczność, tym większe szanse na otrzymanie certyfikatu.

W przypadku nakładów na kampanię sprawa jest prosta. Google od swoich najbliższych partnerów wymaga dużego zaangażowania finansowego, co oznacza, że o możliwość korzystania z logo mogą się ubiegać firmy przeznaczające na reklamę na swoich kontach co najmniej 10 000 dolarów amerykańskich przez kolejne 90 dni.

To kolejny warunek, który dla wielu agencji reklamowych, szczególnie mniejszych, będzie trudny do spełnienia. Aby Google rozważało naszą kandydaturę na certyfikowanego Partnera Google co najmniej 50 proc. pracowników odpowiedzialnych za kampanię Google Ads musi posiadać specjalne uprawnienia. Każda osoba z tego grona powinna pochwalić się co najmniej jednym certyfikatem z każdej usługi objętej wydatkami na kampanie. Wspomniane certyfikaty można zdobyć zdając testy przygotowane przez Google, które weryfikują profesjonalizm, wiedzę oraz przygotowanie pracowników obsługujących Google Ads. Specjalizacje można zdobywać w kilku obszarach: reklama w sieci wyszukiwania, reklama w sieci reklamowej, reklama wideo czy reklama produktowa.

Co ważne, nie wystarczy raz spełnić opisane powyżej wymagania.

Cześć firm utrzyma status Partnera, część go utraci, a tylko 3 proc. najlepszych agencji uzyska status Partnera Premium. Firmy, które uzyskają status Partnera Premium, otrzymają go na całe 365 dni – po roku zaś po raz kolejny zostaną poddane wnikliwej ocenie. Inne agencje będą mogły kolejny rok poświęcić na poprawę kluczowych wskaźników, aby w lutym 2023 roku ponownie „powalczyć” o status Partnera.

3. Dlaczego warto być certyfikowanym partnerem Google?

Partnerstwo z Google to prestiż i nie ma w tym określeniu żadnej przesady. Wizerunkowe korzyści firm uczestniczących w programie partnerskim są bezdyskusyjne. Agencje z odznaką korzystają na co dzień z zaawansowanych narzędzi i najlepszych rozwiązań z zakresu prowadzenia kampanii Google Ads – to kolejny przywilej, który daje realną rynkową przewagę nad konkurencją.

Bycie Partnerem oznacza też informacje z pierwszej ręki – dzięki bliskiej współpracy z Google agencja ma dostęp do najnowszych i sprawdzonych wiadomości. Uczestnicy programu dostają także unikalną szansę na to, aby stać się częścią testów beta planowanych rozwiązań Google Ads. Certyfikat Partnera Google to również po prostu, a może – przede wszystkim – przepustka do społeczności tworzącej oblicze współczesnego marketingu internetowego.

Dlaczego warto być certyfikowanym partnerem Google?

3.1 Dostęp do zaawansowanych szkoleń

Google zadbał o to, żeby uczestnicy programu partnerskiego mogli nieustannie podnosić swoje kwalifikacje w zakresie prowadzenia i optymalizacji kampanii Google Ads. Właśnie temu mają służyć szkolenia z usług, na które zapraszani są pracownicy certyfikowanych agencji. Zdobywanie unikalnej wiedzy przekazywanych przez specjalistów Google to szansa na rozwój, udoskonalenie oferty oraz szlifowanie zdolności w zarządzaniu kampaniami online, a także na zwiększenie przewagi nad konkurencją, która dostępu do kursów nie ma.

3.2 Pomoc i lepszy kontakt z ekspertami Google

Posiadając status Google Partnera można też liczyć na profesjonalne wparcie w zakresie obsługi konta i pomocy technicznej. W przypadku, kiedy pojawi się problem, który trzeba szybko rozwiązać, porady i wskazówki od ekspertów Google mogą okazać się decydujące Oprócz tego, każdy z Partnerów może także lepiej rozpoznawać potrzeby klientów oraz zarządzać kontami Google Ads dzięki dostępowi do panelu ze statystykami.

Uczestnicy programu mogą również zapoznawać się na bieżąco z najnowszymi badaniami i trendami. Przykładem mogą być trendy związane z poszukiwaniem prezentów. Dzięki wiedzy prosto z Google – agencja partnerska jest w stanie odpowiednio wcześniej przygotować działania pod świąteczne „peaki” sprzedażowe. Takie kampanie nie powinny startować w końcówce listopada i grudniu. Powinny być przygotowane i uruchomione już w końcówce sierpnia. Choć wiele agencji może nie zdawać sobie z tego sprawy, pierwsze wyszukiwania typowo świąteczne zaczynają się właśnie wtedy. Partnerzy Google, dzięki udziałowi w wewnętrznych szkoleniach dla wybranych, zawsze są tego świadomi i trzymają rękę na pulsie.

4. Dlaczego klienci tak cenią agencje z certyfikatem?

Odpowiedź jest dosyć oczywista. Klienci decydujący się na usługi agencji współpracujących z Google mogą liczyć na pełen profesjonalizm i najwyższą jakość usług. Jako że przed agencjami z odznaką Google stawiane są wysokie wymagania, klienci zyskują pewność, że ich kampania zostanie poprowadzona efektywnie i skutecznie. Doświadczeni specjaliści SEM wiedzą bardzo dobrze, co zrobić, żeby kampania Google Ads była sprawnie skonfigurowana i zoptymalizowana pod kątem kluczowych KPI klienta.

Klient, który zapuka do drzwi agencji marketingowej cieszącej się statusem Partnera Google może mieć pewność, że wszelkie działania podejmowane przez specjalistów będą zgodne z najnowszymi wytycznymi w zakresie prowadzenia kampanii Google Ads i nie będzie tu miejsca na improwizację czy nieprzemyślane ruchy. Dzięki licznym szkoleniom z zaawansowanych strategii i narzędzi pracownicy firm z akredytacją mogą być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami branżowymi.

5. Crème de la crème czyli słów kilka o elitarnym gronie Partnerów Premium

O ile wiele agencji ma realne szanse na status partnera Google, o tyle do elitarnego grona Partnerów Premium dołączyć mogą już tylko nieliczni. Furtka, która umożliwia agencjom uzyskanie certyfikatu na najwyższym poziomie, uchylona jest wyłącznie dla 3 proc. firm uczestniczących w programie w każdym kraju. Najlepsi spośród najlepszych wyłaniani są na podstawie ogólnej oceny, na którą składają się m.in. roczne wydatki na Google Ads, wzrost liczby klientów oraz umiejętność ich utrzymania.

5.1 Premium znaczy więcej korzyści?

Premium znaczy więcej korzyści?

Bez wątpienia agencje posiadające status Partnera Premium mogą liczyć na większe przywileje niż ma to miejsce w przypadku „zwykłych” partnerów. Oprócz pakietu zaawansowanych szkoleń, raportów ze statystykami, pomocy technicznej w razie problemów z kontem czy zarządzaniem kampaniami Google Ads, firmy z certyfikatem najwyższego poziomu mają dostęp do specjalnych wydarzeń skierowanych do kadry kierowniczej oraz systemu nagród.

6. Współpraca z Google – opłacalna czy… przereklamowana?

Wejście do programu samo w sobie zdaje się przynosić agencji wiele korzyści, co staraliśmy się pokazać. Agencje biorące udział w programie Google Partners są lepiej postrzegane i mają status prawdziwych ekspertów. Mogą się też cieszyć licznymi bonusami oraz przywilejami takimi jak szkolenia, które jeszcze lepiej pomagają im w codziennej pracy z kampaniami Google Ads. Należy jednak mieć na uwadze to, że możliwość korzystania z odznaki Google to nie tylko przywilej, ale i konieczność codziennego wywiązywania się z zadań narzuconych przez giganta. Program może więc dawać realne szanse na rozwój agencji, ale żeby tak się stało, należy podporządkować działania żelaznej dyscyplinie. W przeciwnym wypadku, znaczek Google nie pozostanie z nami na długo, a klienci z pewnością odnotują ten rodzaj „degradacji” zwracając oczy np. w stronę konkurencji.

Źródła: Mi3 ,Nowy Marketing.

Dominika Smucerowicz