Korzyści z posiadania wizytówki na Mapach Google
Każdego dnia użytkownicy w pole wyszukiwarki wpisują zapytania ponad 3,5 miliardów razy. Posiadanie wizytówki w Google to kolejny kanał dotarcia do potencjalnego klienta. Weryfikacja Profilu Firmy w Google to jeden z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na zyskanie widoczności online… ale nie tylko. Posiadanie wizytówki niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla Twojej firmy, jak i potencjalnych oraz obecnych klientów. Czy wiesz, że wizytówka na Mapach może przyczynić się do budowania pozytywnego wizerunku oraz wiarygodności Twojej firmy w internecie? Także użytkownicy mogą czerpać korzyści z obecności Twojej firmy na Mapach Google i np. szybko znaleźć interesujące ich informacje na temat Twojej działalności.
1. Wizytówka Google – co to jest?
Krótkie streszczenie dla tych, którzy nie są zaznajomieni z usługą od Google. Wizytówka Google, a właściwie Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma, GMF) to lokalna wizytówka firmy w internecie. Jej zadaniem jest zwrócenie uwagi potencjalnych klientów na daną firmę, a skoro duża część społeczeństwa korzysta z Google, to każda wizytówka ma szansę wyróżnić się na tle konkurencji i wzbudzić zainteresowanie użytkownika.
2. Co znajduje się w wizytówce?
Wiele czynników wpływa na wyświetlanie się wizytówki jak największej liczbie użytkowników, a jednym z nich jest odpowiednie uzupełnienie danych w Profilu Firmy. Jedynie dobrze zoptymalizowana wizytówka będzie dobrze oceniana przez roboty Google i przyniesie korzyści Twojej firmie.
Każda wizytówka musi posiadać nazwę, kategorię oraz dokładny adres firmy. Są to informacje, które zostają uzupełnione już podczas zakładania wizytówki i są one niezbędne do jej weryfikacji. Po zweryfikowaniu wpisu właściciele mogą dalej optymalizować swój profil, logując się na swoje konto i uzupełniając pozostałe informacje. A co jeszcze znajdziemy w wizytówce?
- Obsługiwane obszary
- Godziny otwarcia
- Numer telefonu
- Opis firmy
- Zdjęcia
Poza tymi informacjami dodatkowo możemy uzupełnić tzw. atrybuty, np. oferowane produkty, usługi czy datę otwarcia firmy. Warto w tym miejscu dodać, że zoptymalizowana wizytówka to nie wszystko.
Aby zdobyć jak najwięcej wyświetleń i wysoką pozycję w wyszukiwarce konieczna jest również dobrze zoptymalizowana strona internetowa. W 2014 roku Google wprowadził aktualizację znaną użytkownikom jako Gołąb. Algorytm ma jak najlepiej odpowiadać na zapytania użytkowników – Gołąb powiązał wyniki strony z widocznością wizytówki.
3. Wizytówka na Mapach Google – zalety
Posiadanie Profilu Firmy w Google (GMF) niesie za sobą wiele korzyści. Wizytówka jest przede wszystkim świetną (darmową!) formą promocji biznesu w internecie. Dzięki niej użytkownicy mogą szybko sprawdzić dokładny adres siedziby czy numer telefonu do Twojej firmy. Posiadanie wizytówki na Mapach Google pomaga również zdobyć wiarygodność i zaufanie wśród internautów oraz kreować pozytywny wizerunek w sieci. Ponadto, gotową mapę możesz umieścić na swojej stronie, np. w zakładce “Kontakt”. Posiadanie wizytówki ma również jeszcze jedną ważną zaletę – zoptymalizowany Profil Firmy pomaga w pozycjonowaniu Twojej witryny (i vice versa), a dodanie do niej wielu dodatkowych informacji pozwala wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania użytkowników.
3.1 Wizytówka Google – korzyści dla biznesu
3.1.1 NAP
NAP, czyli Nazwa, Adres, Telefon, to skrót od angielskich słów Name, Address, Phone Number, czyli podstawowe dane kontaktowe każdej działalności. Warto zadbać, by dane NAP umieszczane w internecie były takie same w każdym miejscu w sieci, gdzie pojawia się informacja o Twojej firmie. Powinny być one pełne i jednakowe przede wszystkim w wizytówce Profil Firmy w Google, na stronie internetowej, a także na portalach społecznościowych i w katalogach branżowych. Spójność NAP ułatwia powiązanie różnych wpisów dostępnych w internecie. Wspiera także budowę zaufania zarówno wśród użytkowników, jak i robotów Google. Co więcej, uzupełnione dane NAP przyczyniają się do budowania lokalnej widoczności.
3.1.2 Wiarygodność i zaufanie
Z myślą o dobru użytkowników Google każdorazowo weryfikuje informacje podane przez firmę. Zweryfikowana i dobrze zoptymalizowana wizytówka z poprawnie uzupełnionymi i spójnymi danymi NAP zwiększa wiarygodność Twojej działalności. Jest to doceniane zarówno przez użytkowników, jak i roboty Google. Pamiętaj również o dodaniu opisu firmy. Zamiast pisać o promocjach czy aktualnych cenach skup się jednak na historii i ofercie Twojej firmy oraz cechach, które wyróżniają Cię na tle konkurencji. Tutaj warto wspomnieć o opiniach na Mapach, na których skupiamy się później. Opinie to swego rodzaju świadectwa Twoich klientów – nie są to płatne działania marketingowe. Dzięki dobrym opiniom zyskujesz na wiarygodności, a to nie wszystko, ponieważ duża liczba pozytywnych opinii zwiększa szanse na generowanie leadów i wzrost sprzedaży.
3.1.3 Budowanie pozytywnego wizerunku w sieci
Im więcej pozytywnych opinii o przedsiębiorstwie, tym cenniejsza dla robotów jest dana wizytówka. Niemniej jednak opinie na Mapach to nie tylko ciekawe i atrakcyjne narzędzie dla użytkowników i robotów. Funkcja daje Ci cenną możliwość interakcji z Twoimi klientami. Gdy klient wystawia recenzję Twojej firmy, to możesz na nią odpowiedzieć, co sprawia, że jest to jedno z najpotężniejszych narzędzi w wizytówce. Dlaczego? Ponieważ umożliwia zmianę negatywnego doświadczenia Twojego klienta w pozytywne, co skłoni go do powrotu. Z drugiej strony, odpowiadając na negatywne opinie, pokazujesz każdemu potencjalnemu klientowi czytającemu Twoje odpowiedzi, w jaki sposób traktujesz swoich dotychczasowych klientów.
Negatywne opinie to również cenne źródło przydatnych informacji, które mogą pomóc w rozwoju Twojej firmy. Możesz dowiedzieć się, co podoba się Twoim Klientom lub jakie obszary należy poprawić. Posiadanie wizytówki umożliwia również dodatkową formę kontaktu z użytkownikami – czat. Tę funkcję należy włączyć w Twoim panelu Profil Firmy w Google, a więcej o wysyłaniu wiadomości bezpośrednio do firmy przeczytasz tutaj.
3.1.3 Wdrażanie Mapy na stronę internetową
Umieszczenie Mapy w Twojej zakładce “Kontakt” lub w widocznym miejscu w serwisie, która dokładnie wskazuje lokalizację przedsiębiorstwa, to duży atut zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Umożliwia ona szybkie zlokalizowanie siedziby firmy oraz wyznaczenie trasy dojazdu bezpośrednio przez skorzystanie z mapy na Twojej stronie. Google umożliwia udostępnienie:
- miejsca, firmy lub adresu,
- wyszukiwania wskazówek,
- zdjęcia Street View.
Więcej informacji na temat wdrażania mapy na stronę znajdziesz tutaj.
3.1.3 Pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania
Dobrze zoptymalizowana wizytówka może pomóc w pozycjonowaniu strony internetowej i na odwrót – dobrze zoptymalizowana witryna ma wpływ na wyświetlanie się wizytówki. Jedną z największych zalet posiadania wizytówki jest szansa na pojawienie się w “lokalnym trójpaku” (ang. Local “3-pack”). Po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę pierwsze wpisy to zwykle reklamy, a następnie pojawia się mapa z wyróżnionymi trzema wynikami lokalnymi – stąd “lokalny trójpak”. To bardzo cenne, dobrze widoczne miejsce w wynikach wyszukiwania, w którym mogą pojawić się informacje na temat Twojej firmy.
Dodatkową funkcją, którą udostępnia Profil Firmy w Google, są wpisy. Wpisy pozwalają publikować informacje w wizytówce, która widoczna jest nie tylko na Mapach, ale i w wyszukiwarce. Wpisy to bardzo atrakcyjne rozwiązanie zarówno dla firm, jak i użytkowników.
Właściciele mogą komunikować się z klientami, publikując aktualne informacje o firmie, promując różnego rodzaju wydarzenia, promocje, wyprzedaże itp. Każdy wpis umożliwia również dodanie przycisku działania (ang. Call to action), np. “Dowiedz się więcej”. Pamiętaj jednak, że mimo wszystko warto w każdym wpisie używać dodatkowych zwrotów z wezwaniem do działania – “Kup”, “Zadzwoń”, “Umów się online”. Pamiętaj również, że chociaż wpisy mogą być dłuższe, to w wynikach wyszukiwania pojawia się tylko pierwsze kilkaset znaków – zadbaj, by były one wystarczająco atrakcyjne.
3.2 Korzyści dla aktualnych i potencjalnych klientów
3.2.1 Nawigacja – pomóż użytkownikom trafić do Twojej firmy
Gdzie byśmy byli, gdyby nie GPS? Pewnie błądzilibyśmy po polach i szukali wyjazdów z jednokierunkowych ulic w obcym mieście. Tak naprawdę w niedalekiej przeszłości wszyscy nawigowali za pomocą tradycyjnych, papierowych map. Dziś każdy ma w smartfonie przynajmniej jedną aplikację z mapami, a jedną z najpopularniejszych opcji są Mapy Google.
Korzystając z Map, wystarczy dosłownie kilka kliknięć, by wpisać nazwę firmy, a następnie wyznaczyć trasę do niej prowadzącą z miejsca, w którym aktualnie przebywa użytkownik. To spora oszczędność czasu dla dzisiejszych internautów, którzy cenią sobie praktyczne rozwiązania – już nie muszą otwierać nowego okna przeglądarki, by znaleźć wskazówki dojazdu pod wybrany adres. Pinezka widoczna na Mapach to również wskazówka dla odwiedzających Twoją stronę internetową, którzy chcą zorientować się, gdzie dokładnie zlokalizowana jest Twoja firma. Co więcej, dzięki umieszczeniu Mapy na stronie internetowej, użytkownicy mają także szybki wgląd w Profil Twojej Firmy. Mapa oprócz wskazówek dojazdu może również wyświetlać Twój numer telefonu, recenzje i gwiazdki.
Czy wiesz, że umieszczając Mapy Google na stronie internetowej, możesz również zatrzymać użytkowników odwiedzających Twoją witrynę na dłuższy czas? Dwell time to czas trwania sesji użytkownika, odmierza czas pomiędzy kliknięciem przez użytkownika linku do strony, a powrotem do listy wyników wyszukiwania. Nie jest to potwierdzony czynnik rankingowy, niemniej jednak może on wskazywać na użyteczność contentu na danej stronie. Umieszczenie Mapy może również zwiększyć zaangażowanie użytkowników na danej witrynie – zaciekawieni internauci mogą wchodzić w interakcję z Mapą i np. sprawdzić okolicę czy dojazd do Twojej firmy bez konieczności otwierania kolejnej zakładki.
3.2.2 Atrybuty – godziny otwarcia, produkty, pytania i odpowiedzi itd.
Porównaj te dwie wizytówki:
Różnice są zauważalne na pierwszy rzut oka. Postaw się na miejscu użytkownika, który zamierza udać się do jednej z tych restauracji – do której wybierzesz się na obiad? Najprawdopodobniej udasz się do The Cheesecake Factory – ta wizytówka została uzupełniona o najważniejsze informacje o firmie, zawiera bardzo dużo opinii, informuje użytkowników o aktualnych godzinach otwarcia lokalu, oferuje menu online czy możliwość złożenia zamówienia jedzenia z widoku wizytówki. O drugiej restauracji nie wiemy praktycznie nic.
Dzięki atrybutom możesz uzupełnić profil swojej firmy o atrakcyjne dla potencjalnych klientów informacje. Zależnie od wybranej kategorii firmy będziesz mieć dostępne różne atrybuty. Przykładowo, hotele mają do wyboru takie kategorie jak:
- Ochrona środowiska naturalnego
- Zdrowie i bezpieczeństwo
- Internet
- Jedzenie i napoje
- Zasady i płatności
- Atrakcje
- Usługi
- Dzieci
- Baseny
- Parking i transport
- Usługi wellness
- Zwierzęta
Nie jest to wprawdzie pełna lista atrybutów dostępnych dla hoteli – ich liczba oraz rodzaj ulegają zmianom, niemniej jednak przykładowe atrybuty dają Ci podgląd w możliwości Profilu Firmy w Google. Ponadto, z perspektywy właściciela wizytówki, jeśli dodasz atrybuty, masz szansę wyświetlać się na bardziej szczegółowe zapytania.
3.2.3 Opinie – nie lekceważ opinii klientów
Już mieliśmy okazję wspomnieć co nieco o znaczeniu opinii na Mapach Google. Wielu użytkowników przed skorzystaniem z usług lub oferty firmy szuka w sieci nie tylko informacji na temat przedsiębiorstwa, ale i opinii. Ludzie ufają opiniom zamieszczonym online tak samo, jak rekomendacjom od znajomych. Warto dbać o jakość wykonywanych usług, by zdobywać jak najwięcej, jak najlepszych opinii na temat działalności firmy. Dlatego właśnie opinie na Mapach to aktualnie jedno z najważniejszych i najefektywniejszych narzędzi marketingowych.
Czy wiesz, że… Google Quality Raters, czyli osoby oceniające jakość wyników wyszukiwania, podczas oceniania serwisu zwracają również uwagę na opinie o przedsiębiorstwie? W praktyce oznacza to, że opinie mogą być jednym z czynników algorytmicznych, od których zależy pozycja Twojej firmy w wynikach wyszukiwania.
3.2.4 Szybki dostęp z aplikacji
Dzięki wizytówce zarówno aktualni, jak i potencjalni klienci mogą skorzystać z aplikacji, by dowiedzieć się więcej o Twojej firmie i usługach. Z uwagi na rosnącą liczbę smartfonów i tabletów z dostępem do internetu, użytkownicy mogą natrafić na Twoją wizytówkę z dowolnego miejsca. Dziś około 60% wszystkich zapytań pochodzi z urządzeń mobilnych (w przypadku usług typu jedzenie i napoje, wynik ten wzrasta aż do 72%!).
Można pokusić się więc o tezę, że osoby wpisujący w wyszukiwarkę “wymiana opon” na komputerze stacjonarnym robią rozpoznanie i szukają miejsca, do którego mogą się wybrać w przyszłości. Natomiast użytkownicy wyszukujący “wymiana opon Poznań” mogą być zainteresowani natychmiastową wymianą opon w najbliższym punkcie. Jeśli zadbasz o informacje w Twojej wizytówce, to możliwe, że podobni klienci trafią również do Ciebie.
3. Więc… czy warto mieć wizytówkę na Mapach Google?
Każdy ma swoją ulubioną aplikację do nawigacji z mapami, dla większości użytkowników są to Mapy Google. Mapy Google to jedna z najbardziej przydatnych platform od Google.
Umieszczając informacje na temat Twojej firmy w internecie, nie skupiaj się wyłącznie na rzeczach, które są szczególnie ważne dla Ciebie – oczekiwania użytkowników są równie ważne, a może nawet ważniejsze! To właśnie oni będą oceniać Twoją obecność w internecie i zdecydują, czy warto skorzystać z Twojej oferty. Nie zapominaj więc o regularnym aktualizowaniu informacji zawartych w wizytówce (szczególnie NAP!) – dzięki temu zyskasz w oczach internautów oraz robotów Google.
Staraj się wzbudzać wiarygodność i zaufanie poprzez przygotowanie opisu firmy, buduj pozytywny wizerunek w sieci dzięki zbieraniu opinii i odpowiadaniu na nie i nie zapomnij o dodaniu Mapy na Twoją witrynę. Uzupełnij również Profil Firmy w Google o dodatkowe atrybuty i twórz ciekawe i aktualne wpisy. Wszystkie te czynności sprawią, że Twoja wizytówka będzie atrakcyjna i wyróżni się na tle konkurencji.
Słowa otuchy na koniec: pamiętaj, że jeśli chcesz czerpać korzyści z obecności na Mapach, to uzbrój się w cierpliwość. Podobnie jak w wypadku pozycjonowania stron internetowych, efekty nie są natychmiastowe. Jedynym narzędziem gwarantującym błyskawiczne rezultaty, tak jak w wypadku witryn, są płatne reklamy.
Źródła: Internet Live Stats, The Search Review, Support Google: 1, 2, 3,4.