Co to jest pozycjonowanie stron internetowych

1. Pozycjonowanie stron – na czym polega? Definicje

Pozycjonowanie  to ogół działań zmierzających do wypromowania strony internetowej na jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google (i innych wyszukiwarek internetowych) na różnorodne wyrażenia kluczowe.
 
Pozycjonowanie często określane jest również skrótem SEO, pochodzącym od angielskich słów Search Engine Optimization, czyli optymalizacja dla/pod kątem wyszukiwarek.
 
Wyrażenia kluczowe / frazy kluczowe  – to zapytania wpisywane przez internautów w okienku wyszukiwarki. Mogą przyjąć bardzo różnorodną formę, np.:
  • krótkiego hasła (np. pozycjonowanie poradnik)
  • pełnego zdania (np. najlepsze agencje interaktywne w Poznaniu)
  • pytania ogólnego (np. co to jest pozycjonowanie stron)
  • pytania szczegółowego (np. która z firm pozycjonerskich w Poznaniu jest najlepsza).
 
Oczywiście powyższa lista nie jest zamknięta, a pytania mogą być tak różnorodne jak różnorodni są internauci je wpisujący. Ponadto frazy można podzielić ze względu na ich charakter, np. transakcyjne, informacyjne, komercyjne, czy nawigacyjne – o czym będziemy pisać na naszym blogu o pozycjonowaniu już wkrótce.
 
Czy wiesz, że…
Różnorodność zapytań jest ogromna, co potwierdza choćby Google – aż 15% wszystkich zapytań w tej wyszukiwarce to wyrażenia zupełnie nowe, z którymi Google wcześniej się nie zetknął! To dziennie około 800 milionów zapytań!

 
Wyszukiwarka internetowa to narzędzie, za pomocą którego internauci mogą przeszukać zapisaną bazę stron internetowych w celu odnalezienia poszukiwanych przez siebie informacji. Zadaniem wyszukiwarki jest wyświetlenie wyników w taki sposób, aby użytkownik otrzymał dokładnie to, czego poszukiwał, w możliwie przystępnej formie.
 
Wbrew pozorom internauci korzystają nie tylko z Google’a do przeszukiwania Internetu. Aktualna lista top 15 wyszukiwarek internetowych obejmuje:

Pozycja
Wyszukiwarka
%
Pozycja
(wrzesień 2018)
Wyszukiwarka
Procentowy udział w światowym rynku wyszukiwarek
1
Google
92,31%
2
Yahoo
2,51%
3
bing
2,27%
4
Yandex + Yandex.ru
0,92%
5
Baidu
0,85%
6
DuckDuckGo
0,33%
7
Shenma
0,18%
8
Naver
0,18%
9
Sogou
0,1%
10
Haosou
0,08%
11
MSN
0,08%
12
Mail.ru
0,04%
13
Seznam
0,04%
14
Daum
0,02%
15
Ask Jeeves
0,01%
Źródło:StatCounter; wrzesień 2018
 
Jak widać na pierwszy rzut oka dysproporcje są ogromne.
 
Google to obecnie najpopularniejsza i najbardziej zaawansowana wyszukiwarka internetowa na świecie. Stworzona w 1998 roku, zrewolucjonizowała sposób korzystania z zasobów Internetu, wprowadzając mnóstwo usprawnień i nowych funkcji, jak choćby wyszukiwarkę grafik, serwis z mapami, tłumacza, kalendarz, zdjęcia oraz niezwykle popularny serwis pocztowy Gmail.
 
Pierwotnie działanie wyszukiwarki oparte zostało na bardzo podstawowym założeniu: im więcej linków przychodzących prowadzi do danej strony i z im bardziej wartościowych źródeł pochodzą te linki, tym dana strona jest lepsza i bardziej wartościowa dla odbiorcy. PageRank, bo tak zostało nazwane to „założenie” (od nazwiska jednego z twórców Google, Larry’ego Page’a), od tego czasu bardzo mocno ewoluował i jest tylko jednym z setek (a być może nawet więcej) czynników wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania dla danego wyrażenia kluczowego.
 

1.1 A jakie są najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce?

 Najpopularniejsze wyszukiwarki w Polsce

 

2. SEO vs SEM

Wyniki wyszukiwania składają się nie tylko z wyników organicznych (naturalnych), które dobierane są na podstawie faktycznej oceny stron internetowych przez algorytmy Google. Nad oraz pod wynikami naturalnymi znajdują się również linki sponsorowane, dodatkowo płatne w ramach usługi Google Ads (dawniej: Google AdWords).
 
Tak więc pozycjonowanie jest tylko jednym z elementów marketingu w wyszukiwarkach internetowych, czyli SEM (z ang. Search Engine Marketing), obok właśnie kampanii płatnych Google Ads, opartych np. na modelu PPC – płatności za kliknięcie w reklamę (z ang. Pay Per Click).
 Co to jest SEM: SEO + PPC

3. Z czego składają się wyniki wyszukiwania

3.1 Wyniki organiczne (naturalne)


Źródło: Google
kliknij aby zobaczyć całą grafikę
 
Ustalając ranking organicznych wyników wyszukiwania Google bierze pod uwagę setki czynników rankingowych. Mają za zadanie ocenić, która strona/jaki wynik będzie najlepiej odpowiadał na potrzeby użytkownika, wprowadzającego dane zapytanie.
 
Użytkownik wpisuje zapytanie: „sklep meblowy w Poznaniu”
Algorytmy oceniają strony i wyświetlają te wyniki, które będą najbliższe spełnieniu potrzeby użytkownika.
A więc wyżej będzie strona sklepu meblowego niż witryna producenta akcesoriów dekoracyjnych; jednocześnie najprawdopodobniej wyżej wyświetli się strona firmy poznańskiej niż firmy z Bydgoszczy.

 
Organiczne wyniki wyszukiwania są więc przedstawiane w oparciu o możliwie obiektywne czynniki, a celem Google jest wyświetlenie na najwyższych pozycjach stron zawierających te informacje, których poszukiwał użytkownik.
 

3.2 Wyniki płatne (sponsorowane)

Źródło: Google
kliknij aby zobaczyć całą grafikę
 
W odróżnieniu od wyników organicznych, płatne wyniki wyszukiwania nie są oparte na standardowych czynnikach rankingowych – nie oznacza to jednak, że Google nie ocenia ich jakości! Aby znaleźć się w wynikach sponsorowanych należy wziąć udział w swoistej „licytacji” opartej na stawce za kliknięcie – im więcej jesteśmy w stanie zapłacić Google za jedno kliknięcie użytkownika w naszą reklamę, tym wyżej pojawimy się w wynikach płatnych.
 
Jednocześnie system podlega również dosyć rygorystycznej ocenie jakościowej – Google nie chce wyświetlać użytkownikom nietematycznych, bezwartościowych linków sponsorowanych. A więc nie wystarczy zapłacić, żeby się wyświetlić: trzeba również dobrze zoptymalizować kampanię.
 
Oczywiście czynników decydujących o wyświetleniu się wśród linków sponsorowanych jest znacznie więcej.
 
Reklamy Google Ads można znaleźć także w innych miejscach, np. w wynikach z Map Google, czy w formie specjalnych „boxów” z reklamami, dotyczących wpisanego zapytania.
 
 

3.3 Inne elementy SERP

SERP (z ang. Search Engine Results Page) to jednak nie tylko linki płatne i sponsorowane, ale także wiele innych elementów, ułatwiających użytkownikom przeszukiwanie sieci. Warto wymienić chociażby:
 
3.3.1 lokalny 3-pak
Źródło: Google
kliknij aby zobaczyć całą grafikę
 
dla części zapytań Google wyświetla tzw. wyniki lokalne – czyli takie, które znajdują się w okolicy użytkownika; stąd niewielka mapka z kilkoma pierwszymi wynikami jest dla użytkowników bardzo pomocna; a poza tym, dzięki niej szybko można przeklikać się do widoku Map Google i kontynuować swoje poszukiwania w tym serwisie
 
3.3.2 wideo

Źródło: Google
kliknij aby zobaczyć całą grafikę
 
w ostatnim czasie często wyświetlane dla zapytań typu „how to (czyli poradniki „jak coś zrobić”, np. jak zawiązać krawat) ale także dla zapytań, dla których wideo może być najlepszą odpowiedzią/najlepszym wynikiem

3.3.3 grafiki
Źródło: Google
kliknij aby zobaczyć całą grafikę
 
podobnie jak w przypadku wideo, dla części zapytań to właśnie grafika, materiał wizualny może najlepiej spełnić oczekiwania użytkownika

3.3.4 panele wiedzy
Źródło: Google
kliknij aby zobaczyć całą grafikę
 
szczególnie często wyświetlane na zapytanie „brandowe” – zawierające w sobie nazwę marki (np. firmy czy produktu); zawiera podstawowe informacje o danej marce, np. datę powstania, stronę internetową, adres, krótki opis i dodatkowe linki; ale panele wiedzy mają znacznie większy potencjał i wyświetlają się również choćby w odpowiedzi na pytania o filmy, muzyków etc.

3.3.5 fragmenty z odpowiedzią
Źródło: Google
kliknij aby zobaczyć całą grafikę
 
wyświetlane zwykle na samej górze wyników wyszukiwania, zawierają bezpośrednią odpowiedź na zapytanie użytkownika – nie musimy wchodzić na stronę, aby dotrzeć do poszukiwanych informacji, gdyż Google podaje je bezpośrednio w SERP

3.3.6 karuzela wyników
Źródło: Google
kliknij aby zobaczyć całą grafikę
 
„przewijalna” w poziomie „karuzela” wyników, najczęściej umieszczana na samym szczycie listy wyników wyszukiwania, pozwala Google na przedstawienie jeszcze większej ilości informacji na mniejszej przestrzeni – a więc stanowi lepszą odpowiedź na potrzeby użytkowników
Elementy wyszukiwarki Google
Infografika: Elementy SERP


4. Korzyści z wysokich pozycji

Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej skutkuje podniesieniem jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla wielu słów kluczowych. Co to jednak oznacza bezpośrednio dla Twojej witryny – Twojego biznesu?
 
Wg badania Gemius Polska, w lipcu 2018 roku w Polsce z wyszukiwarki Google skorzystało niemal 23,5 miliona użytkowników, generując prawie 7 miliardów odsłon! Potencjał jest więc gigantyczny – w końcu teoretycznie każda odsłona to szansa na wyświetlenie się użytkownikowi.
 
Oczywiście tylko niewielki procent wszystkich odsłon będzie dotyczyć Twojej branży, ale nawet 1% to aż 70 milionów odsłon miesięcznie!
 
Np. zapytanie „tanie smartfony” jest wprowadzane w wyszukiwarkę ok. 2900 razy w miesiącu (KWFinder, październik 2018). Będąc widocznym na to zapytanie w wynikach wyszukiwania Google masz więc co miesiąc szansę przyciągnąć do swojej witryny niemal 3 tysiące użytkowników! A przecież dobrze zoptymalizowana strona rankinguje nie tylko na 1 zapytanie, ale na dziesiątki, a nawet tysiące zapytań!
 

Top 5 korzyści

z pozycjonowania

  • Stosunkowo niskie koszty promocji
    szczególnie w porównaniu do tradycyjnej reklamy,
  • Widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania
    na smartfonach, tabletach i komputerach stacjonarnych,
  • Dotarcie do różnych grup odbiorców
    praktycznie wszyscy korzystają z Internetu, a Google jest bramą do jego zasobów,
  • Budowanie wizerunku marki
    dzięki widoczności na zapytania o nazwę firmy, czy w wynikach lokalnych,
  • Dopasowanie potencjału promocji do potrzeb firmy
    zakres prac SEO można dostosować do każdej firmy: małej, średniej i tej największej.

 
Czy wiesz, że…
Nawet 96,54% wszystkich zapytań ma miesięcznie mniej niż 50 wyszukiwań, a tylko 0,03% ma powyżej 5000 wyszukiwań! Oznacza to, że pozycjonowanie na krótką listę fraz „prestiżowych” nie tylko wymaga znacznie więcej czasu i inwestycji – ale może też przynieść znacznie gorszy efekt, niż skupienie się na szerszej grupie zapytań o mniejszej popularności!

 
Widoczność w Google to więc obecnie nie dodatkowy bonus – to konieczność. Jeśli nie Ty i Twoja oferta, to witryna konkurencji pokaże się setkom, tysiącom, a może nawet milionom użytkowników!
 

5. Pozycjonowanie stron “on-site” i „off-site” – co to znaczy?

Są to kolejne pojęcia pochodzące bezpośrednio z języka angielskiego i oznaczają odpowiednio prace prowadzone na witrynie (on-site) i poza witryną (off-site).
 

5.1 Co to jest on-site SEO (na witrynie)?

W ramach on-site SEO na stronie prowadzone są szeroko zakrojone prace, mające dostosować ją do wymagań wyszukiwarki Google (warto dodać, że zmiennych wymagań). Wśród wspomnianych prac on-site wymienić można np.:
  1. audyt strony – analizę pod kątem poprawności technicznej, jej zawartości (contentu), fraz kluczowych i potencjału w pozycjonowaniu w Google
  2. wdrożenie zmian przyjaznych SEO – takie zmiany, w zależności od stanu witryny, mogą np. objąć:
  • poprawę nawigacji wewnętrznej (menu),
  • korekty w pliku robots.txt,
  •  zablokowanie przed indeksowaniem stron szkodzących ocenie witryny przez algorytmy,
  • poprawę indeksowania,
  1. rozbudowę zawartości strony – podczas ustalania rankingu Google wciąż w ogromnej mierze opiera się na tekście, więc zwykle takie zmiany obejmują stworzenie nowych podstron, rozbudowę obecnych treści i ich odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi związanymi z działalnością firmy
 
Pozycjonowanie on-site polega zatem na działaniach dokonywanych w obrębie strony. Co istotne, skuteczne pozycjonowanie stron opiera się na cyklice działań – a więc jednorazowe poprawki się nie sprawdzą. Po wprowadzeniu pierwszego pakietu zmian on-site, konieczna jest analiza ich wpływu na ranking strony, przeprowadzenie dodatkowych analiz i kolejne sugestie zmian.
 Cykliczność działań w ramach pozycjonowania stron internetowych
 

5.2 Co to jest pozycjonowanie off-site (poza witryną)

To wszelkie działania poprawiające autorytet, reputację i zaufanie do witryny, prowadzone poza samą witryną. To także działania zmierzające do zbudowania naturalnego profilu linkowego witryny, sprawy niebagatelnej w każdych działaniach SEO. Wśród potencjalnych działań można wymienić np.:
  • ujednolicenie danych firmy, pojawiających się na różnych stronach w sieci – jest to istotne pod kątem zaufania do witryny,
  • dodanie danych firmy do zaufanych portali zewnętrznych – np. do Map Google i witryn typu yellow pages,
  • zdobywanie linków przychodzących z zaufanych źródeł – oczywiście w sposób zgodny z wytycznymi Google, a więc w ramach tzw. White Hat SEO.
 

6. Co to jest pozycjonowanie stron „White Hat SEO”?

White Hat SEO (ang. w białym kapeluszu) to pozycjonowanie zgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google. W gruncie rzeczy działania te można sprowadzić do „tworzenia strony nie pod kątem algorytmów wyszukiwarki, ale pod kątem potrzeb użytkowników”.
 
Pod White Hat SEO, z pozoru prostym założeniem, kryje się mnóstwo elementów związanych z m.in.:
  • poprawieniem doświadczenia użytkownika (User Experience),
  • zrozumieniem zamiaru użytkownika (User Intent),
  • dostosowaniem witryny pod kątem potrzeb odbiorców,
  • stałą rozbudową contentu w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiedzieć na oczekiwania naszej grupy docelowej,
  • i wiele więcej.
 
Częstym problemem w przypadku White Hat SEO są błędy techniczne na stronie, które mogą zostać zinterpretowane przez algorytmy Google jako celowa próba łamania wytycznych wyszukiwarki. Dlatego tak istotne jest powierzenie swojej strony fachowcom, znającym się na SEO i wymaganiach Google.
 
Przeciwieństwem działań White Hat SEO są działania (a jakżeby inaczej) Black Hat SEO.
 

7. Co to takiego pozycjonowanie Black Hat SEO?

Black Hat SEO (ang. w czarnym kapeluszu) to działania niezgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google, które mogą skutkować nałożeniem kary na witrynę – wraz z jej całkowitym wykluczeniem z wyników wyszukiwania. Często taka kara oznacza konieczność zmiany domeny i rozpoczęcia promocji od samego początku, gdyż koszty działań, zmierzających do odzyskania pozycji (i zaufania Google) mogą zdecydowanie przerosnąć możliwości niejednej firmy… nie wspominając już o wielu miesiącach całkowitej nieobecności w wynikach wyszukiwania, co dla biznesu może być po prostu zabójcze.
 
 
Dlaczego więc niektóre firmy prowadzą/prowadziły takie działania? Ponieważ w stosunkowo krótkim czasie można osiągnąć wysokie pozycje na wybrane frazy kluczowe. Choć trzeba pamiętać, że obecnie wyszukiwarka coraz lepiej radzi sobie z wyłapywaniem takich metod i coraz rzadziej Black Hat SEO działa nawet w krótkiej perspektywie.
 
Biorąc więc pod uwagę potencjalne (krótkotrwałe) pozytywne efekty Black Hat SEO oraz ryzyko całkowitego usunięcia witryny z wyników wyszukiwania i jej „spalenia” na dłuższy czas, działania takie raczej należą już do przeszłości. Ze swojej strony zdecydowanie odradzamy taktyki z obszaru Black Hat SEO.
 
Przykład działań Black Hat SEO:
  • kupowanie linków przychodzących do witryny – często bardzo licznych (np. kilka tysięcy linków) ale pochodzących ze stron niskiej jakości; przy czym już sam proces kupna jest niezgodny z wytycznymi,
  • ukrywanie tekstu na stronie,
  • automatyczne tworzenie dużej ilości treści (o niskiej jakości) np. z wykorzystaniem generatorów,
  • nienaturalne upychanie słów kluczowych w tekstach (tzw. keyword stuffing),
  • niejawne przekierowania.
 
Czy wiesz, że…
Niektórzy rozróżniają również działania z obszaru „Gray” Hat SEO – czyli z tzw. szarej strefy pozycjonowania stron. Co to takiego? Są to metody SEO, które jednoznacznie nie łamią wytycznych wyszukiwarek, natomiast należą do obszaru „granicznego” i mogą być ryzykowne w przyszłości. To często działania, których Google jeszcze wprost nie zabronił albo nie doprecyzował swoich wytycznych, natomiast „domyślnie” nie powinno się ich już prowadzić.

 

8. Koszty pozycjonowania

Wyjaśniając co to jest pozycjonowanie stron nie można nie wspomnieć o kosztach pozycjonowania – w końcu to jedno z pierwszych pytań jakie zadają nasi Klienci przed nawiązaniem współpracy. I doskonale wiemy, że nie zadowolą Cię odpowiedzi „to zależy”, ale tak właśnie jest!
 
Cennik pozycjonowania zależny jest od wielu czynników, między innymi od:
  • sposobu rozliczenia: za efekt, za widoczność, za ruch,
  • fraz kluczowych: liczby, rodzaju, ich trudności,
  • promowanej witryny: jej historii, budowy, stopnia przystosowania do SEO, trudności wprowadzania zmian, inwestycji koniecznych w jej rozbudowę etc.
Powyższe to oczywiście tylko uproszczone przykłady, natomiast cena pozycjonowania nie jest jednolita i wymaga odpowiedniej analizy strony pod kątem SEO.
 
 

8.1 Co to jest SEO Cloud?

Z ciekawszych rozwiązań obecnie na rynku możemy się pochwalić usługą SEO Cloud®, która nie ogranicza Cię do ograniczonej listy fraz kluczowych, ale polega na zwiększeniu widoczności na całą „chmurę” wyrażeń kluczowych.
 
Co to jest pozycjonowanie stron SEO Cloud®?
Jeśli chcesz poznać cennik pozycjonowania w ramach SEO Cloud® zerknij na naszą podstronę z ofertą. Możesz też poprosić o bezpłatną wycenę i dowiedzieć się więcej o usłudze SEO Cloud.
 

9. SEO a pozycjonowanie

Na koniec należy jeszcze poruszyć kwestię różnicy pomiędzy „SEO” a „pozycjonowaniem”. Rzeczywiście bezpośrednie znaczenie „search engine optimization” to „optymalizacja dla wyszukiwarek”, co mogłoby wskazywać na działania skupione tylko na samej witrynie (a więc on-site). Z kolei pozycjonowanie ma mieć szersze znaczenie i obejmować również działania „off-site”, opisane powyżej.
 
Obecnie jednak sformułowanie SEO weszło do powszechnego użytku i de facto stosowane jest zamiennie z pozycjonowaniem. Czy więc SEO i pozycjonowanie to synonimy? W potocznym użyciu – jak najbardziej, a obecnie coraz częściej również w terminologii fachowej są to wyrażenia używane w 100% zamiennie.
 
Choć warto pamiętać, że historycznie SEO mogło być interpretowane nieco inaczej niż pozycjonowanie.
 
10. Po co, dla kogo i co to jest pozycjonowanie stron?
Co to jest pozycjonowanie stron?
Infografika: Co to jest pozycjonowanie stron?

SEO, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, coraz częściej stanowi jeden z filarów promocji firmy w świecie, w którym coraz trudniej jest oddzielić „online” i „offline”. Pozycjonowanie w Google, szczególnie w Polsce, ale również na większości zagranicznych rynków, jest więc podstawą, od której niejednokrotnie zaczynają się działania marketingowe.
 
Pozycjonowanie jest również bardzo uniwersalne – właściwie nie istnieje branża, która nie mogłaby skorzystać na widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google, Yandexa, czy choćby Binga.
 
Powyższy, być może nieco przydługi, wstęp do branży SEO ma za zadanie przede wszystkim wyjaśnić co to jest pozycjonowanie stron w Google (i innych wyszukiwarkach) wraz ze wszystkimi podstawowymi pojęciami z tego zakresu oraz usługami, takimi jak SEO Cloud.
 
Nie poprzestawaj jednak tylko na tym! Już wkrótce na naszym SEO blogu pojawią się kolejne artykuły fachowe, nie tylko wyjaśniające co to jest pozycjonowanie stron i na czym poleca, ale przekazujące także ciekawostki branżowe i porady. A wszystko w ramach cyklu Ster na SEO! Nie przegap żadnej informacji: polub nas na Facebooku i śledź naszego bloga o pozycjonowaniu.

Krzysztof Mierzyński

Szef Steru na SEO, wyznający zasadę relatywizmu budowlanego: „są dwie szkoły”. Nigdy nie zejdzie z jakości, a wymaga coraz więcej. Generalnie wredny typ, gnębiący Copywriterów ciągłymi uwagami i misjami specjalnymi. Po przysłowiowej „szesnastej” lubi kopnąć się w czoło grając w piłkę, zepsuć coś w motocyklu i zrzucić winę na producenta, porzucać rzutkami w ścianę – a przy większej ilości czasu zniszczyć buty i zdrowie depcząc po parkach narodowych, najchętniej tych z górami.