Co to jest infografika, czyli o wizualnej stronie contentu – Ster na SEO
1. Infografika – co to jest?
Infografika, w najprostszym rozumieniu, jest sposobem na wizualne przedstawienie informacji. Sięgając po nieco bardziej złożoną definicję, mamy do czynienia z kombinacją obrazów, ikon, wykresów, a także niewielkiej ilości tekstu, które stanowią atrakcyjne i łatwe do przyswojenia streszczenie danego tematu. Dzięki przystępnej formie oraz wysokim potencjale marketingowym stanowią one również wartościowy element strategii SEO.
1.1 Z czego składa się infografika
Możliwości jest tutaj wiele. Forma infografiki pozostawia twórcy stosunkowo dużą swobodę w doborze jej poszczególnych elementów. Selekcja odpowiednich składowych w dużej mierze zależy od charakteru prezentowanych treści, jednak nawet w przypadku dokładnie tych samych danych możliwe jest przedstawienie ich w zgoła odmienny sposób. Elementy, które doskonale sprawdzą się w tak zwięzłej i przystępnej formie to między innymi:
- wykresy i diagramy;
- tabele i porównania;
- schemat blokowy;
- zdjęcia;
- wizualizacje komputerowe;
- mapy;
- ikony i piktogramy;
Niezależnie od wykorzystanych elementów, tworząc infografikę warto pamiętać jednak o pewnych nadrzędnych zasadach, które decydują o ich atrakcyjności w oczach potencjalnego odbiorcy. Wspólną cechą tego rodzaju treści jest minimalna ilość tekstu – wszelkie dane, które nie wymagają formy pisemnej, powinny zostać przedstawione przy pomocy któregoś ze środków wymienionych powyżej. Jednocześnie warto zachować umiar w doborze elementów, aby cała kompozycja nie straciła na przejrzystości – zasada optymalności jest tutaj niezwykle istotna.
1.2 Jakie treści może zawierać infografika
Jeśli chodzi natomiast o charakter treści, które mogą zostać przedstawione w formie infografiki, ogranicza nas właściwie tylko wyobraźnia. Wybór tematu zgodnego – lub przynajmniej częściowo pokrywającego się – z profilem działalności firmy nie powinien zatem przysporzyć żadnych problemów. – tak obszerny wachlarz zagadnień jest nie tylko atrakcyjny dla odbiorcy, ale także korzystny z punktu widzenia pozycjonowania.
1.3 Rodzaje infografik
Szeroki zakres możliwych tematów oraz kategorii treści znajduje odzwierciedlenie w liczbie różnych rodzajów infografik. W zależności od wykorzystanych elementów oraz sposobu prezentacji danych, możemy wyróżnić następujące typy:
- statystyczne – pełne wykresów, diagramów, piktogramów oraz innych sposobów na czytelną prezentację danych statystycznych i nie tylko; doskonałe także w przypadku, gdy pragniemy przekazać wyniki różnego typu ankiet lub badań;
- informacyjne – ten typ nierzadko opiera się na tekście pisanym, jednak dla zachowania atrakcyjności i przystępności efektu końcowego warto i w tym zakresie zachować umiar; zwięzłe opisy rozmaitych zagadnień, wsparte przyciągającą oko ikoną lub zdjęciem, to niezwykle przystępna forma przekazywania treści;
- lista – proste wypunktowanie (czego dowodem jest między innymi ten wpis) to jeden z najbardziej przystępnych sposobów prezentacji danych, co w połączeniu z atrakcyjną czcionką i kolorystyką skutecznie wzbudza zainteresowanie odwiedzających stronę;
- instrukcja/proces – krótkie wskazówki (często także w formie listy), które w kilku krokach opisują schemat działania i obsługi produktu bądź wyjaśniają rozmaite procesy i zjawiska;
- porównanie – zestawienie dwóch pozycji, najczęściej w celu wypunktowania mocnych i słabych cech każdej z nich;
- geograficzne – zwykle przedstawiające mapę konkretnego terenu (województwa, kraju, świata, itd.) wraz z naniesionymi na nią danymi, zachowując podział na konkretne regiony;
- hierarchiczne – ten typ służy do organizowania poszczególnych pozycji według ich ważności, wartości, znaczenia lub innego kryterium; w ramach tego rodzaju częstym zabiegiem jest zastosowanie schematu piramidy lub różnych, odznaczających się czcionek dla poszczególnych segmentów.
- liczbowe/procentowe – ich podstawowym celem jest przedstawienie danych liczbowych w sposób bardziej dynamiczny i atrakcyjny niż tradycyjna ściana tekstu; często obejmują także zdjęcie lub ikonę stanowiącą wizualizację prezentowanych liczb;
- resume – ten rodzaj contentu może również służyć jako podsumowanie życiorysu, na przykład w kontekście osób publicznych lub historycznych; jest to również nowoczesna i atrakcyjna forma CV.
Liczba dostępnych środków i form tego rodzaju treści pozwala skutecznie zaprezentować praktycznie każdy rodzaj danych. Kluczem jest tutaj natomiast wybór odpowiednich elementów, które najlepiej sprawdzą się w kontekście obranego celu.
2. Jak zrobić infografikę
Pomimo faktu, iż tworzenie infografiki bez wątpienia pozostawia użytkownikowi dużą dozę swobody w zakresie doboru tematu, treści oraz estetyki, istnieje kilka uniwersalnych zasad, do których warto się stosować. Dzięki temu efekt końcowy nie tylko spełni swoją funkcję, ale pozostanie również atrakcyjny – tak dla odbiorcy, jak i dla robotów Google.
2.1 Zasady tworzenia infografik
W procesie tworzenia infografiki istotnym jest, aby uświadomić sobie, czemu – i komu – tego rodzaju realizacja ma właściwie służyć. Dlatego właśnie przed rozpoczęciem pracy warto zadać sobie szereg pytań – komu, po co i w jaki sposób pragniemy przekazać dane treści? Znajomość docelowego odbiorcy to klucz do udanej kampanii marketingowej, a jasno sprecyzowany cel zapobiega niepożądanemu rozmyciu tematu.
Jak zrobić infografikę? Jeśli chodzi o kwestie natury technicznej i formalnej, zasady tworzenia tego typu treści są dosyć ogólne, pozostawiając spore pole do popisu dla twórcy. Niemniej jednak istnieje kilka wytycznych, które w znacznym stopniu odpowiadają za ich przystępność i przejrzystość. Są to kolejno:
- chwytliwy nagłówek – widoczny, czytelny i interesujący temat to klucz do przyciągnięcia uwagi odbiorcy; ważne również, by trafnie opisywał treść infografiki;
- jeden temat – cała zawartość powinna dotyczyć pojedynczego zagadnienia; zbyt długie i niepotrzebnie zagmatwane treści nie są atrakcyjne dla odbiorcy;
- spójna kolorystyka – poszczególne barwy kompozycji powinny się uzupełniać; zbyt dużo kolorów utrudnia także skupienie się na zawartości, a estetyczne treści są chętniej udostępniane;
- czytelna czcionka – warto upewnić się, że nawet najmniejszy tekst jest odpowiednio widoczny, a rodzaj czcionki nie utrudnia przyswojenia treści; zbyt duża liczba różnych stylów także nie jest pożądana;
- logo oraz link do strony internetowej – jednym z celów tworzenia tego typu treści są udostępnienia; warto zatem upewnić się, że jest ona odpowiednio oznaczona, a zainteresowany odbiorca z łatwością znajdzie naszą witrynę;
- wskazywanie źródeł – kompletna bibliografia (najczęściej w postaci linków) poniekąd stanowi potwierdzenie wartości zaprezentowanych danych, dodając tym samym wiarygodności twórcy.
Powyższe wskazówki formalne wyznaczają swego rodzaju ramy, określające uniwersalne cechy większości treści tego typu. Zastanawiając się co to jest infografika, warto spojrzeć na nią jak na rodzaj opowieści – poszczególne elementy powinny być ustawione w logicznym porządku, aby płynnie prowadzić odbiorcę. O tym, co konkretne wycinki tej historii będą reprezentować, decyduje już tylko własna inwencja twórcy.
2.2 Infografiki w copywritingu
Czym jest infografika z punktu widzenia SEO copywritingu? Treści wizualne stanowią doskonałe uzupełnienie dla tradycyjnych tekstów, gdyż w naturalny sposób podnoszą zaangażowanie odbiorcy, a przecież właśnie to jest ideą skutecznego content marketingu. Dodatkowy kanał przekazywania treści pozwala odbiorcy na łatwiejsze przyswojenie większej ilości danych. Atrakcyjna forma sprzyjająca udostępnianiu zachęca również użytkowników do większej aktywności oraz dłuższego przebywania na stronie, a tym samym podnosi wartość samych tekstów w kontekście algorytmów Google.
3. Dlaczego warto korzystać z infografik
Choć mogłoby się wydawać, że szczyt popularności infografik przeminął jakiś czas temu, niewątpliwie wciąż stanowią one niezwykle wartościowy i skuteczny element content marketingu. Wbrew pozorom mniejsza ilość tego rodzaju treści stanowi obecnie doskonałą okazję do stworzenia bardziej unikalnych propozycji. Dzięki temu jesteśmy w stanie uczynić nasz content bardziej atrakcyjnym, jednocześnie uzyskując lepsze efekty SEO.
3.1 Najważniejsze zalety korzystania z infografik
Korzyści płynących z wykorzystania infografik w ramach strategii marketingowej jest wiele, a oto najważniejsze z nich:
- przystępne i czytelne – niewątpliwą zaletą tego rodzaju treści jest możliwość przedstawienia stosunkowo skomplikowanych zagadnień w łatwy do przyswojenia sposób; jest to doskonała opcja dla użytkowników poszukujących skondensowanych informacji, których nie interesuje dłuższa forma;
- treści wizualne są lepiej przyswajane – w znakomitej większości ludzki mózg lepiej przetwarza dane wizualne niż zwykły tekst; taka forma nie tylko jest bardziej atrakcyjna, ale również łatwiejsza do zapamiętania;
- stawiają Cię w pozycji eksperta – duża dawka danych podana w łatwej do przyswojenia pigułce w naturalny sposób sprzyja budowaniu wizerunku eksperta w danej dziedzinie, co bezpośrednio przekłada się na autorytet całej witryny;
- są znacznie częściej udostępniane – większa ilość udostępnień zwiększa ruch na stronie, podnosi świadomość marki, a także może w wymierny sposób poprawić konwersję sprzedażową;
- zajmują niewiele miejsca i mogą być łatwo zagnieżdżone w kodzie HTML – dzięki temu udostępniona infografika będzie w prosty sposób odnosić do Twojej strony;
- dostarczają cennych i łatwych do przeanalizowania danych – liczba wyświetleń i kliknięć, współczynnik konwersji dla danej podstrony czy też udostępnienia na innych serwisach (w tym społecznościowych) to tylko niektóre z łatwych do zmierzenia parametrów.
Analizując powyższe przykłady zalet, płynących z włączenia infografik do działań w zakresie content marketingu, możemy wysnuć wniosek, że niosą one wymierną korzyść na co najmniej kilku płaszczyznach. Począwszy od wartości samych treści, poprzez zaangażowanie odbiorców, aż po efektywność w kontekście wyszukiwarki Google – bez wątpienia stanowią one cenny element strategii dotarcia do nowych odbiorców.
4. Infografiki a SEO
Nie jest tajemnicą, że infografiki mogą w wymierny sposób przyczynić się do bardziej efektywnego pozycjonowania stron. Według danych przytaczanych przez agencję MDG Advertising, witryny zawierające elementy wizualne uzyskują o 94% więcej wyświetleń. Z punktu widzenia SEO jest to zatem doskonała okazja, aby nasza strona internetowa znacznie zyskała na wartości w oczach algorytmów Google. Warunkiem jest natomiast dobra optymalizacja, zarówno w obrębie samego obrazu, jak i pozostałej treści oraz technicznej warstwy serwisu.
4.1 Optymalizacja infografiki pod kątem SEO
Aby ten rodzaj treści należycie spełniał swoją rolę w obszarze pozycjonowania strony, należy poświęcić nieco czasu na optymalizację poszczególnych parametrów samego obrazu, jak i całej podstrony, na której ten jest umieszczony. Warto skoncentrować się na następujących aspektach:
- skupienie na jednej frazie kluczowej – wybór odpowiedniej frazy (takiej, która pokrywa się z oczekiwaniami odbiorców, przy okazji prezentując potencjał rankingowy) to podstawa sukcesu, dzięki której użytkownicy po wpisaniu odpowiedniego zapytania będą trafiać na naszą infografikę; fraza ta powinna znaleźć się między innymi w nagłówku, nazwie pliku graficznego, adresie URL oraz meta description;
- nagłówek i linkowanie – chwytliwy i trafny nagłówek (zawierający frazę główną) nie tylko przyciąga uwagę odbiorców, ale również znacznie ułatwia odnalezienie treści, które ich interesują; adres URL do podstrony zawierającej treści wizualne powinien natomiast być poprawnie zagnieżdżony w kodzie HTML, a także zawierać w sobie frazę kluczową);
- działania optymalizacyjne pod kątem SEO – tekst alternatywny, meta description, a nawet odpowiednia nazwa oraz rozmiar pliku; tego typu parametry sprawiają, że obraz może zostać w odpowiedni sposób zinterpretowany przez Google, co przekłada się na pozycję w wynikach wyszukiwania; algorytmy nie są jednocześnie w stanie odczytać tekstu z obrazu, dlatego warto również zadbać o transkrypcję;
- optymalizacja podstrony – warto zadbać, aby tekst towarzyszący obrazowi miał odpowiednią liczbę znaków, by podstrona była wartościowa w oczach robotów Google; istotne są również takie parametry jak czas ładowania witryny, dobrze działający system udostępniania treści, a także skuteczne CTA.
Jak widać, odpowiednia optymalizacja infografiki pod kątem SEO wymaga pracy na kilku płaszczyznach, jednak dbając o poszczególne parametry obrazu oraz samej podstrony, możemy liczyć zadowalające efekty w obszarze pozycjonowania naszej witryny.
5. Przykłady infografik
Przykładów skutecznego, a zarazem atrakcyjnego wykorzystania infografik można by przytoczyć tysiące. Na potrzeby tego tekstu skupimy się jednak na trzech różnych realizacjach w obrębie tego samego tematu – pandemii Covid-19. Choć wszystkie z poniższych przykładów wyrastają ze wspólnej bazy, poruszają nieco inne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie robiąc użytek z odmiennych technik i elementów składowych. Doskonale obrazuje to wachlarz możliwości i narzędzi, dostępnych dla użytkownika tworzącego ten rodzaj treści.
5.1 Przykład 1
Powyższy przykład infografiki został udostępniony na oficjalnym Twitterze Ministerstwa Zdrowia (co zostało zakomunikowane przy pomocy emblematu w lewym dolnym rogu obrazu). Mamy tutaj do czynienia z przejrzystą instrukcją zachowania w przypadku konieczności udzielenia pomocy osobie z podejrzeniem zarażenia. Krótkie i rzeczowe opisy poszczególnych kroków zostały opatrzone stosownymi ikonami, aby wzmocnić przekaz i ułatwić jego przyswojenie. Dodatkowo kolejność poszczególnych kroków instrukcji została w czytelny sposób zasygnalizowana przy pomocy strzałek. Powyższy przykład robi również użytek z kolorów – przeciwskazania zostały wyróżnione przy użyciu wielkich liter oraz czerwonej barwy, dzięki czemu są widoczne na pierwszy rzut oka.
5.2 Przykład 2
Kolejny przykład przedstawia dosyć standardowy wariant informacyjny, zawierający podstawowe dane na temat objawów, drogi zakażenia oraz zalecanych środków bezpieczeństwa przeciw koronawirusowi. Warto zauważyć, że większość obrazu stanowią treści wizualne, a tekst ograniczono do niezbędnego minimum. Uproszczona szata graficzna w połączeniu z niewielką liczbą wykorzystanych kolorów dodatkowo zwiększa przejrzystość całej kompozycji – rezygnacja z niepotrzebnych ozdobników zapobiega niepotrzebnemu odwracaniu uwagi odbiorcy.
5.3 Przykład 3
Doskonały przykład minimalistycznej warstwy wizualnej, która sprzyja przekazaniu stosunkowo suchych danych w sposób łatwo przyswajalny. Minimalna liczba barw, białe tło, nagłówki oznaczone kontrastującym kolorem oraz zróżnicowana wielkość czcionek doskonale budują hierarchię poszczególnych elementów. Ta pozycja należy do rodzaju liczbowo-procentowych, przedstawiając wyniki ankiety przeprowadzonej wśród przedsiębiorców. Głównym elementem tego rodzaju realizacji są wartości liczbowe, co znajduje odzwierciedlenie w ich prezentacji (wielkość, pogrubienie oraz kontrastujący obrys). Dolna część infografiki zawiera informacje na temat autora, jednocześnie odsyłając do strony internetowej.
Zaledwie jeden rzut oka na powyższe przykłady infografik wystarczy, aby stwierdzić, że umiar i szeroko pojęty minimalizm to nadrzędne wartości, które powinny przyświecać twórcom tego typu treści. Rzeczowość, przejrzystość oraz skuteczna gra kształtem, rozmiarem i kolorem to klucz do uchwycenia oraz utrzymania uwagi odbiorcy.
6. Podsumowanie
Ponownie odpowiadając na pytanie zadane w pierwszej części tekstu – co to jest infografika – poza standardową, dość precyzyjną i rzeczową definicją, możemy wysnuć wniosek, że jest to niezwykle wartościowy element strategii SEO, który jednocześnie niesie ze sobą ogromny potencjał w obszarze angażowania odbiorcy oraz przystępnego przekazywania danych. Najważniejsze cechy tego typu elementów to:
- minimalna ilość tekstu;
- nacisk na wizualne środki przekazu (wykresy, diagramy, ikony, etc.);
- monotematyczność i przejrzystość;
- dobrze opisane źródła.
Warto również pamiętać, że jest to niezwykle wszechstronny sposób prezentacji treści, zarówno pod kątem formy, jak i podejmowanych tematów. Wyróżniamy stosunkowo wiele podtypów infografik, a najpopularniejsze z nich to:
- informacyjne;
- statystyczne;
- liczbowe;
- instrukcja/proces;
- hierarchia.
Materiały tego typu wymagają jednocześnie koordynacji różnych działań optymalizacyjnych, zarówno w obrębie samego obrazu i parametrów pliku, jak i działania całej podstrony. Jednak prawidłowo zaimplementowane treści wizualne znacznie podnoszą wartość witryny w oczach robotów Google, co przekłada się na ranking głównej frazy oraz pozycję w wynikach wyszukiwania. Działając kompleksowo, jesteś w stanie z powodzeniem połączyć dwa światy – angażujących treści oraz skutecznego SEO.