Definicje różnią się w zależności od specjalisty SEO, jednak mówiąc najogólniej: fraza long tail, czyli z długim ogonem, to zapytanie mające więcej niż 3 słowa. Takie wyrażenia są znacznie bardziej szczegółowe, niż ogólniejsze słowa kluczowe: na przykład najpopularniejsze, często składające się z jednego słowa fat head keyword (np. notatnik, T-shirt, mąka) czy nieco dłuższe, ale wciąż niekonkretne chunky middle keyword (notatnik a4, T-shirt zielony, mąka migdałowa). W tym tekście przedstawimy je z perspektywy ich potencjału w keyword researchu. Oczywiście można spotkać się z różnymi klasyfikacjami słów kluczowych: zarówno bardziej, jak i mniej rozbudowanymi. Nie ma tu miejsca na omawianie wszystkich wariantów, dlatego tutaj skupimy się wyłącznie na przedstawionym powyżej modelu: fat head – chunky middle – long tail.
2. Czy opłaca się inwestować we frazy typu Long Tail?
Gdy analizujemy słowa kluczowe do swojej witryny, trudno oprzeć się pokusie dobrania najpopularniejszych słów kluczowych. Wyobraź sobie tylko: rankingować na 1 miejscu na zapytanie, które w ciągu jednego miesiąca wyszukuje prawie 235 milionów osób… Wbrew pozorom jednak, sprawa nie jest taka prosta. Istnieje pewien fakt, który wstrząsnął branżą SEO i zmusił nas do całkowitej zmiany podejścia do keyword researchu.
Źródło: Ahrefs
Co się okazało? Że te najpopularniejsze słowa kluczowe, o bajecznie wielkich liczbach wyszukiwań każdego miesiąca, to zaledwie ułamek całości wyszukiwań! Aż 70% wszystkich zapytań w Google to frazy long tail – szczegółowe zapytania o więcej niż 3 słowach! Zapytania o największej popularności (takie jak np. Facebook, Youtube, Amazon) to ledwie 18,5%, a te 2-3 wyrazowe: 11,5%. Oznacza to, że jeśli w analizie skupiamy się na dobieraniu wyłącznie tych słów kluczowych, które są bardzo popularne, to przegapiamy 70% ruchu internetowego. A nie trzeba dużej wiedzy ekonomicznej, by wiedzieć, że 70% > 30%, prawda? Jednak liczba wyszukiwań long tail to nie jedyny powód, dla którego są one kluczowe w pozycjonowaniu i w keyword researchu. Powszechnie uważa się, że im dłuższe słowo kluczowe, tym bardziej sprecyzowana potrzeba użytkownika. Pragnienie dokonania zakupu jest niższe u osoby, która wpisuje „buty do biegania”, a wyższe u tej, która sprawdza wyniki na „damskie buty do biegania dla stopy pronującej”. Drugie zapytanie dotyczy już konkretnego produktu i jest efektem wykonania wcześniej analizy ofert różnych sklepów obuwniczych czy sportowych. Nietrudno zgadnąć, która z tych osób prędzej kupi nasz produkt – o ile oczywiście sprzedajemy dany model butów! Są jeszcze dwa powody, dla których w czasie wykonywania analizy trzeba zwrócić uwagę na frazy long tail:
pozycjonowanie na słowa kluczowe z długim ogonem to pozycjonowanie 2w1. Przecież w długim zapytaniu znajduje się zwykle fraza główna, czyli np. damskie buty do biegania dla stopy pronującej;
długich fraz, dotyczących jednego produktu czy grupy produktów, mogą być dziesiątki – stosunkowo łatwo więc dobrać frazę, która ma duży potencjał (więcej o ich potencjale w II części!) i postarać się o wysokie wyniki w SERP właśnie na nią.
Chociaż frazy long tail nie należą do najczęściej wpisywanych, ich łączny udział w wynikach wyszukiwania stanowi aż 70%. Jest to wartość, której nie można ignorować, zwłaszcza że korzystają z nich użytkownicy, którzy mają sprecyzowane oczekiwania. Stosując frazy long tail możemy więc zwiększyć liczbę odwiedzin ze strony osób potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą.