Long tail – słowa kluczowe z długim ogonem

1. Czym są frazy Long tail
Definicje różnią się w zależności od specjalisty SEO, jednak mówiąc najogólniej: fraza long tail, czyli z długim ogonem, to zapytanie mające więcej niż 3 słowa. Takie wyrażenia są znacznie bardziej szczegółowe, niż ogólniejsze słowa kluczowe: na przykład najpopularniejsze, często składające się z jednego słowa fat head keyword (np. notatnik, T-shirt, mąka) czy nieco dłuższe, ale wciąż niekonkretne chunky middle keyword (notatnik a4, T-shirt zielony, mąka migdałowa). W tym tekście przedstawimy je z perspektywy ich potencjału w keyword researchu. Oczywiście można spotkać się z różnymi klasyfikacjami słów kluczowych: zarówno bardziej, jak i mniej rozbudowanymi. Nie ma tu miejsca na omawianie wszystkich wariantów, dlatego tutaj skupimy się wyłącznie na przedstawionym powyżej modelu: fat head – chunky middle – long tail.
słowo kluczowe long tail
2. Czy opłaca się inwestować we frazy typu Long Tail?

Gdy analizujemy słowa kluczowe do swojej witryny, trudno oprzeć się pokusie dobrania najpopularniejszych słów kluczowych. Wyobraź sobie tylko: rankingować na 1 miejscu na zapytanie, które w ciągu jednego miesiąca wyszukuje prawie 235 milionów osób… Wbrew pozorom jednak, sprawa nie jest taka prosta. Istnieje pewien fakt, który wstrząsnął branżą SEO i zmusił nas do całkowitej zmiany podejścia do keyword researchu.  

100 najczęściej wyszukiwanych fraz w Google
Źródło: Ahrefs
Co się okazało? Że te najpopularniejsze słowa kluczowe, o bajecznie wielkich liczbach wyszukiwań każdego miesiąca, to zaledwie ułamek całości wyszukiwań! Aż 70% wszystkich zapytań w Google to frazy long tail – szczegółowe zapytania o więcej niż 3 słowach! Zapytania o największej popularności (takie jak np. Facebook, Youtube, Amazon) to ledwie 18,5%, a te 2-3 wyrazowe: 11,5%. Oznacza to, że jeśli w analizie skupiamy się na dobieraniu wyłącznie tych słów kluczowych, które są bardzo popularne, to przegapiamy 70% ruchu internetowego. A nie trzeba dużej wiedzy ekonomicznej, by wiedzieć, że 70% > 30%, prawda? Jednak liczba wyszukiwań long tail to nie jedyny powód, dla którego są one kluczowe w pozycjonowaniu i w keyword researchu. Powszechnie uważa się, że im dłuższe słowo kluczowe, tym bardziej sprecyzowana potrzeba użytkownika. Pragnienie dokonania zakupu jest niższe u osoby, która wpisuje „buty do biegania”, a wyższe u tej, która sprawdza wyniki na „damskie buty do biegania dla stopy pronującej”. Drugie zapytanie dotyczy już konkretnego produktu i jest efektem wykonania wcześniej analizy ofert różnych sklepów obuwniczych czy sportowych. Nietrudno zgadnąć, która z tych osób prędzej kupi nasz produkt – o ile oczywiście sprzedajemy dany model butów!   Są jeszcze dwa powody, dla których w czasie wykonywania analizy trzeba zwrócić uwagę na frazy long tail:

  • pozycjonowanie na słowa kluczowe z długim ogonem to pozycjonowanie 2w1. Przecież w długim zapytaniu znajduje się zwykle fraza główna, czyli np. damskie buty do biegania dla stopy pronującej;
  • długich fraz, dotyczących jednego produktu czy grupy produktów, mogą być dziesiątki – stosunkowo łatwo więc dobrać frazę, która ma duży potencjał (więcej o ich potencjale w II części!) i postarać się o wysokie wyniki w SERP właśnie na nią.
jakie frazy są wyszukiwane najczęściej - krzywa popytu wyszukiwań
Źródło: MOZ
3. Podsumowując

Chociaż frazy long tail nie należą do najczęściej wpisywanych, ich łączny udział w wynikach wyszukiwania stanowi aż 70%. Jest to wartość, której nie można ignorować, zwłaszcza że korzystają z nich użytkownicy, którzy mają sprecyzowane oczekiwania. Stosując frazy long tail możemy więc zwiększyć liczbę odwiedzin ze strony osób potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą.

Źródła: MOZ; Ahrefs

Avatar

Michalina Grzegorzewska

Komentarze: 0

Dodaj komentarz