Ktoś inny zweryfikował moją firmę na Mapach Google
Niektórzy właściciele firm mogą zauważyć, że już posiadają wizytówkę w Google Maps, ale nie mają do niej dostępu. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele, a w tym:
- nie pamiętamy, na którym koncie została założona wizytówka,
- nie mamy dostępu do konta, na którym została założona,
- nie mamy kontaktu z byłym pracownikiem lub agencją, która stworzyła wpis naszej firmy,
- nie wiemy kto i kiedy założył wizytówkę.
Na Mapach Google wyświetlają się również wizytówki niezweryfikowane! Oznacza to, że nie znajdują się na żadnym koncie, a zamiast odzyskiwania własności, należy rozpocząć proces przejmowania. Wystarczy kliknąć w „Zgłoś prawo do tej firmy” i (po ewentualnym zalogowaniu się na dowolne konto) wypełnić wszystkie pola.
Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!
1. Przeszukiwanie dostępnych kont
Zanim rozpoczniemy proces odzyskiwania dostępu do wizytówki firmy na Google Mapswarto najpierw sprawdzić wszystkie konta, do których posiadamy login i hasło, logując się na stronie:
Jeżeli zobaczymy poniższy widok oznacza to, że znaleźliśmy zaginiony wpis firmy:
Oczywiście możemy zobaczyć więcej wizytówek, a także inną informację w kolumnie „Stan”, jak na przykład:
- Nieopublikowana – wpis nie wyświetla się na Mapach Google, wymaga weryfikacji. Nie jest to konto, którego poszukujemy
- Oczekuje na sprawdzenie – we wpisie zostały wprowadzone zmiany, które są nadal weryfikowane przez Google. Oznacza to, że firma na Mapach Google może już się wyświetlać (a tym samym jest to wpis, którego poszukiwaliśmy), ale nie musi. Warto dodatkowo kliknąć w ten wpis i sprawdzić czy widoczny jest następujący boks:
Źródło: Google Moja Firma
- Wyłączona – wpis został zablokowany (np. za nieprzestrzeganie wytycznych Google). Zazwyczaj oznacza to, że wpis nie wyświetla się na Mapach Google i należy przeszukać pozostałe konta
Jeżeli na pewno na żadnym z kont nie znajduje się poszukiwana wizytówka firmy, należy przystąpić do procesu odzyskiwania własności.
2. Proces odzyskiwania własności
Wizytówki na Mapach Google można podzielić na dwie główne kategorie:
- a) wpisy firm na Mapach Google, które posiadają tradycyjną siedzibę – czyli te, które przyjmują pod danym adresem Klientów lub z innych powodów chcą, aby pełny adres przedsiębiorstwa wyświetlał się na Mapach
- b) wpisy firm z zaznaczonym obszarem działalności – są to firmy, które nie chcą, aby ich adres (z określonych przez Google powodów) wyświetlał się na Mapach Google. Wówczas z Map znika ulica, lokal oraz kod pocztowy, jak i charakterystyczna pinezka lub inne oznaczenie lokalizacji firmy
2.1 Wizytówka w Google Maps posiada pełny adres
Najpierw należy przejść na stronę http://business.google.com/add i, jeżeli zajdzie taka potrzeba, zalogować się (na dowolne konto, do którego posiadamy dostęp). Następnie należy wpisać nazwę firmy – w tej postaci, jaka jest ona widoczna w istniejącej wizytówce na Mapach Google.
Google powinno podczas wpisywania samodzielnie zasugerować właściwy wpis w wynikach wyszukiwania. Wybierzmy go.
Klikamy „Dalej”, w miarę możliwości nie poprawiając żadnej z informacji – dzięki temu mamy pewność, że odzyskujemy własność istniejącego wpisu. Po wypełnieniu wszystkich danych można otrzymać informację, kto jest właścicielem wizytówki na Google Maps.
Wówczas Google okazuje krótki komunikat wskazujący adres mailowy, który jest obecnie właścicielem wpisu. Dla zachowania bezpieczeństwa i prywatności danych jest on jednak w większej części ukryty. Już taka informacja może pomóc nam zidentyfikować konto, na którym znajduje się wizytówka.
Źródło: Google Moja Firma
Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!
Po wypełnieniu wszystkich pól do właściciela zostanie wysłana wiadomość, w której znajdą się dane z formularza. Oprócz tego mail będzie zawierał link do strony, gdzie właściciel może zaakceptować lub odrzucić prośbę o dostęp. Ma na to siedem dni.
O akceptacji lub odrzuceniu zostaniemy poinformowani mailowo. W przypadku zignorowania naszej prośby nie otrzymamy żadnej wiadomości.
Jeżeli właściciel zaakceptuje prośbę, będziemy mogli zarządzać wpisem z poziomu naszego konta. Jeżeli prośba została całkowicie zignorowana Google cofnie weryfikację pierwotnego wpisu, udostępniając możliwość ponownego przeprowadzenia weryfikacji. Aby to mogło nastąpić należy po 7 dniach od wysłania prośby zalogować się na konto i wybrać nową opcję „Zweryfikuj” lub „Zgłoś roszczenie”.Jeżeli prośba została odrzucona możemy odwołać się od decyzji, kontaktując się bezpośrednio z konsultantem Google.
2.2 Wizytówka nie posiada pełnego adresu
Na stronie http://business.google.com/add logujemy się na dowolne konto i wpisujemy nazwę firmy, która widoczna jest w wizytówce, do której chcemy uzyskać dostęp. Google zasugeruje właściwy wpis już podczas wypełniania danych – należy w niego kliknąć.
Gdy dojdziemy do etapu, w którym mają zostać wpisane dane adresowe zobaczymy puste pola. Nic dziwnego – adres we wpisie jest przecież ukryty. W związku z tym samodzielnie wpisujemy dane, zgodnie ze stanem rzeczywistym.
Po zakończeniu uzupełniania danych otrzymamy możliwość weryfikacji wizytówki, np. przy pomocy kartki pocztowej lub poprzez SMS. Niezależnie od wybranej metody, zanim przystąpimy do dalszych prac, musimy otrzymać kod weryfikacyjny. W przypadku kartki pocztowej może to zająć nawet do trzech tygodni.
Jeżeli już otrzymaliśmy kod, należy ponownie zalogować się na konto (na stronie https://www.google.pl/business/), poprzez które rozpoczęliśmy proces odzyskiwania własności wpisu.Obok wpisu powinna pojawić się opcja „Wpisz kod weryfikacyjny” – po kliknięciu w nią przechodzimy do okna, gdzie można wpisać dane i zakończyć weryfikację.
Po zakończeniu weryfikacji zauważymy, że wizytówka została oznaczona jako duplikat. Wraz z tym komunikatem udostępniony zostanie przycisk „Poproś o dostęp”. Wówczas wystarczy postępować zgodnie z wcześniejszą instrukcj.
Źródło: Google Moja Firma
Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!
3. Dodatkowe informacje
2. Najczęściej spotyka się następujące formy weryfikacji wizytówki:
- przy pomocy kartki pocztowej – zostanie ona wysłana na adres znajdujący się we wpisie, do którego chcemy uzyskać dostęp,
- SMS lub automat telefoniczny – kod zostanie podany w wiadomości lub podczas odsłuchania monologu automatu Google,
- mailową – zostanie wysłana wiadomość na adres mailowy,
- wideo – wideoczat z konsultantem Google.
Źródło: Google Moja Firma
Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!
Obecnie każde przedsiębiorstwo, któremu zależy na obecności w sieci oraz na promocji swojej działalności lub/i witryny w Internecie (obejmuje to rówież pozycjonowanie), powinno posiadać wizytówkę na Mapach Google. Jej znaczenie jest ogromne, a z upływem czasu będzie się tylko zwiększać – w końcu z platformy korzysta miesięcznie już miliard użytkowników!
Dodatkowe informacje na ten temat, w tym postępowanie w przypadku kont zweryfikowanych zbiorczo, można znaleźć w oficjalnym artykule Działu Pomocy Google.
Zobacz także: pozycjonowanie wizytówki w Google oraz jak odpowiadać na opinie w Mapach Google.