Tematyczność w SEO Copywritingu
1. Czym jest tematyczność w SEO Copywritingu?
Tematyczność w SEO Copywritingu to tworzenie treści ściśle powiązanych z tematem artykułu, które będą zawierały informacje użyteczne dla odbiorcy, wyczerpujących omawiane zagadnienie. Stosowanie się do tej zasady SEO Copywritingu sprawia, że czytelnik nie otrzyma tekstów, które będą ogólnikowe, pełne schematycznych zwrotów, które można zastosować do większości branż. W zamian uzyska informacje, których potrzebuje, a na tym mu przecież najbardziej zależy.
Treści cechujące się tematycznością będą też wartościowe pod względem pozycjonowania strony i wymagań stawianych przez wyszukiwarkę Google. W takim celu powinno się wykorzystywać następujące zasady SEO Copywritingu:
- unikanie “lania wody” w tekstach, przekazywanie użytkownikom konkretnych informacji,
- stosowanie profesjonalnego słownictwa, wyrażeń powiązanych z tematem,
- jasne, spójne w całym tekście formatowanie treści, w tym przede wszystkim rozgraniczenie poruszanej tematyki akapitami, a także czytelnymi nagłówkami,
- wyczerpanie tematu i zastosowanie optymalnej długości tekstu,
- stosowanie materiałów graficznych, które są spójne z tematyką tekstu.
2. Najważniejsze cechy tematyczności w ramach SEO Copywritingu
Użytkownicy coraz mniej czasu spędzają na stronie, dlatego trzeba przyciągnąć ich uwagę informacjami, których poszukują. Temu służy właśnie tematyczność, która jest jedną z najważniejszych zasad SEO Copywritingu. Jest ona również wysoko oceniana przez algorytmy Google’a i stosowanie się do tej zasady będzie się przekładać na lepsze wyniki pozycjonowania.
2.1 Przekazywanie konkretnych informacji
Najlepszym sposobem utrzymania czytelnika na stronie jest przekazanie mu dokładnie takich informacji, których potrzebuje. Powinny one być konkretne, fachowe, użyteczne i przede wszystkim związane z poruszanym zagadnieniem, rodzajem kategorii czy produktu, który jest sprzedawany.
Żadnych korzyści nie przyniesie wypełnienie strony ogólnikowymi treściami, które nie przekażą wartościowych danych, tylko będą wprowadzone, aby zapełnić określoną liczbę znaków. Takie praktyki nie zostaną wysoko ocenione nie tylko przez samych użytkowników, ale także przez coraz bardziej udoskonalaną wyszukiwarkę Google. Podczas pisania tekstów SEO oczywiście ważna jest liczba znaków, jednak musi być to użyteczny, tematyczny, dobrej jakości content.
W przypadku opisywania konkretnego produktu lub kategorii, warto skupić się na jego zaletach, a także możliwościach zastosowania. Zamiast jedynie wymieniać cechy produktu, warto opisać odbiorcy jego możliwości w praktyce.
Przykładowo, pisząc tekst na temat drukarek, określenie jej jako wydajnej daje pewną informację odbiorcy, jednak nie jest ona konkretna. Zdecydowanie lepiej wskazać, jak wiele stron można za jej pomocą wydrukować w ciągu godziny.
Gdy z kolei tworzymy tekst poradnikowy, musimy cały czas mieć na uwadze chęć odpowiedzi na pytania, stanowiące problem odbiorcy, który chcemy naszym tekstem rozwiązać. Do takich sytuacji można zaliczyć chociażby pisanie tekstów SEO na temat sposobu montażu ogrodzenia betonowego. Wówczas krok po kroku tłumaczymy użytkownikowi, co ma zrobić, aby wykonać zaplanowane prace, dzięki czemu po przeczytaniu artykułu będzie dokładnie wiedział, jakie działania podjąć, aby stworzyć wymarzone ogrodzenie betonowe.
Opisane wyżej zasady SEO obowiązują nie tylko w wymienionych przykładach – można je zastosować do każdego rodzaju tekstu. Dzięki temu użytkownik zawsze otrzyma użyteczne treści.
2.2 Stosowanie profesjonalnego słownictwa
Bardzo ważnym aspektem utrzymania tematyczności treści podczas pisania tekstów SEO jest wykorzystywanie fachowych określeń, które nie tylko będą pełnić w tekście rolę słów kluczowych, ale pomogą przekazać ważne informacje dotyczące poruszanej tematyki.
Przed pisaniem tekstu warto zastanowić się nad opisywanym zagadnieniem i wypisać sobie najważniejsze wyrażenia związane z tematyką planowanej treści. Dzięki tym fachowym określeniom nasz artykuł będzie potem miał zdecydowanie większą wartość merytoryczną, jego fachowość docenią użytkownicy, a także wyszukiwarka Google.
Używanie fachowych terminów jest bardzo istotne w przypadku tworzenia treści dla specjalistów w danej dziedzinie, którzy mają przynajmniej podstawową wiedzę w tym zakresie. W ten sposób łatwiej zorientują się oni w informacjach, które są im przekazywane, a następnie szybko znajdą dane, których poszukują. Ważne jest przy tym jednak także to, aby nie tworzyć jednocześnie zbyt skomplikowanych treści – dzięki temu będziemy mogli dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, którzy w łatwy sposób będą w stanie zrozumieć nasz tekst, nawet jeśli nie są fachowcami w branży, której dotyczy tworzona treść.
Gdy zamierzamy napisać teksty chociażby na stronę warsztatu samochodowego, do wyrażeń powiązanych będą należeć przykładowo słowa: mechanika, blacharstwo, naprawy czy lakiernictwo. Ważne jest także używanie nazw poszczególnych części pojazdu, w tym podwozia, nadwozia, karoserii, hamulców, układu kierowniczego czy chłodniczego, a także wielu innych elementów. Posługiwanie się nazwami narzędzi wykorzystywanych w branży motoryzacyjnej – kluczy, podnośników czy łyżek samochodowych – również sprzyja tematyczności.
2.3 Czytelne formatowanie treści
Dobrze na tematyczność podczas pisania tekstów SEO wpływa także zastosowanie spójnej, intuicyjnej i prostej dla odbiorcy struktury artykułu, dzięki czemu w łatwy sposób będzie można znaleźć potrzebne informacje. Ważne jest jednocześnie, aby podział akapitów nie był przypadkowy, gdyż powinny one oddzielać tematycznie od siebie poszczególne wątki poruszane w tworzonym tekście.
Elementem prawidłowego formatowania i optymalizacji treści jest również stosowanie czytelnych nagłówków, które są drogowskazem dla czytelników tekstu, informacją, w którym miejscu mogą znaleźć poszczególne informacje. Dzięki temu każdy odbiorca wie dokładnie, gdzie przeczyta o zaletach produktu, jego rodzajach czy przykładowo sposobach wykorzystania.
Jak potwierdza wiele przeprowadzonych testów, najlepszy skutek w przyciągnięciu uwagi odbiorców osiągnąć można poprzez zastosowanie w nagłówkach liczb. Dlatego też tak często w tytułach czy śródtytułach stosowane są chwyty: 30 sposobów na…, 10 przykładów…, 20 faktów na temat…. Dobry efekt może przynieść również zastosowanie bezpośredniego zwrotu do odbiorcy (np. “torebki stworzone dla Ciebie”).
W ramach formatowania treści warto pomyśleć również o stosowaniu wypunktowań czy listowań, które w przejrzysty sposób pozwolą przedstawić najważniejsze rodzaje, zalety czy cechy danego produktu. To przyciągający uwagę sposób przedstawienia danych, który będzie tematycznie związany z opisywanym zagadnieniem.
2.4 Odpowiednia długość tekstu, wyczerpanie tematu
Pisanie tekstów SEO polega również na przekazaniu użytkownikowi kompleksowej wiedzy na temat danego zagadnienia. Ważne jest dokładne wyjaśnienie tematu, aby odbiorca uzyskał odpowiedzi na swoje pytania, ale jednocześnie nie można rozszerzać artykułu na siłę, tworząc dłuższą treść kosztem jej jakości.
Nie można podać określonej liczby znaków, którą zawsze należy stworzyć, aby tekst spełniał zasady tematyczności, a wpływa na to wiele czynników:
- Planowana lokalizacja tekstu,
- Specyfika branży,
- Analiza konkurencji.
Przede wszystkim długość tekstu jest zależna od jego rodzaju i planowanej lokalizacji– czy jest to tekst na stronę główną, opis kategorii czy produktu, a być może poradnikowy artykuł na bloga. Szczególnie w tym ostatnim przypadku możemy sobie pozwolić na większą swobodę w zakresie wielkości artykułu, z reguły są to też luźniejsze tematy, które sprzyjają dłuższej formie wypowiedzi.
Znaczenie ma również specyfika branży, która może określać chociażby dostępność materiałów. Inne możliwości będzie można wskazać w przypadku stron związanych z modą czy wyposażeniem wnętrz, zaś pisanie tekstów specjalistycznych, dotyczących zaawansowanych dziedzin przemysłu wymaga szczegółowych danych technologicznych.
Wiąże się z tym również analiza konkurencji – im dłuższe i lepsze teksty posiadają na swoich stronach inne firmy, tym lepsze treści musimy stworzyć my, aby się z tego grona wyróżnić. Każdy ten czynnik powinien być brany pod uwagę z uwzględnieniem tematyczności, aby rozbudowa nie polegała na sztucznym zapełnianiu strony dodatkowymi znakami.
2.5 Zastosowanie elementów graficznych związanych z tematyką tekstu
Wzmocnieniem tematyczności treści może być również wykorzystywanie w trakcie pisania tekstów SEO grafik, wykresów czy innych elementów wizualnych, które są bardzo chętnie oglądane przez odbiorców. Często jest tak, że użytkownicy czytają tekst bardzo pobieżnie lub spoglądają jedynie na informacje zawarte w materiałach graficznych. Wobec tego warto w nich zawrzeć najistotniejsze dane, które będą ściśle związane z poruszanym zagadnieniem.
Tak samo jak w przypadku nagłówków, również w przypadku wykresów czy infografik przedstawienie cyfr, statystyk jest dobrze odbierane przez użytkowników. Często łatwiej odbiorcom pewne kwestie zrozumieć mając konkretne dane i przykłady, dlatego warto tę wiedzę wykorzystywać w tworzonych treściach.
Warto także wspomnieć, że elementy graficzne związane z tematyką tekstu to świetne narzędzie do udostępniania innym osobom. Dzięki temu przedstawione dane mogą zostać opublikowane w social media i puszczone w obieg do wielu użytkowników internetu, którzy w “tradycyjny” sposób, przez firmową stronę mogliby do nich nie dotrzeć. Stworzenie takiego rodzaju contentu może znacznie poszerzyć grono potencjalnych odbiorców bez dużego wysiłku.
3 Podsumowanie
Bez przestrzegania podstawowej zasady SEO Copywritingu, jaką jest tematyczność, teksty tworzone pod kątem pozycjonowania będą pozbawione jakości, której oczekują odbiorcy. Użytkownik pragnie w szybki sposób znaleźć odpowiedzi na pytania, które zadał, dlatego też tekst powinien w prosty, ale przede wszystkim w konkretny sposób odpowiadać na jego potrzeby.
W tym celu trzeba unikać zapełnienia tekstu utartymi zdaniami, które nie wnoszą żadnych merytorycznych informacji dla użytkownika. Sprzyjają temu z pewnością profesjonalne wyrażenia związane z konkretną branżą, choć należy pamiętać, aby tworzyć przy tym teksty zrozumiałe dla szerokiego grona użytkowników.
Utrzymaniu tematyczności pomoże też jasne formatowanie w zakresie podziału na akapity, czytelne nagłówki czy zamieszczanie dodatkowych elementów graficznych, w tym grafik lub wykresów. Zawsze należy dążyć, aby wyczerpać temat – dzięki temu będzie można stworzyć artykuły lepsze od posiadanych przez konkurencję i przyciągnąć tym samym na swoją stronę nowych klientów.
Źródła:
Neil PatelL; Robbie Richards; CXL; TIME; Moz