Czym jest evergreen content i jak go stworzyć?

Evergreen content to inaczej treści wiecznie żywe, czyli takie, które generują ruch na stronie przez długi czas. Ich nazwa pochodzi z języka angielskiego, gdzie evergreen plants oznacza nic innego, jak roślinność zimozieloną, która bez względu na porę roku pozostaje zielona i żywa. Podobnie jak każda inna treść publikowana na stronie internetowej, evergreen content wpływa na widoczność w wynikach wyszukiwania oraz na ruch na stronie, angażując jej użytkowników.

To, co wyróżnia treści wiecznie żywe pośród pozostałego udostępnianego contentu, jest ich ponadczasowość. Uniwersalna tematyka oraz użyteczność dla odbiorcy pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony nie tylko w pierwszych dniach czy tygodniach od publikacji. Odpowiednio stworzony wiecznie żywy tekst potrafi skutecznie wpływać na widoczność strony w wynikach wyszukiwania przez nawet kilka lat, wciąż będąc dla odbiorców użytecznym.

Więcej na temat contentu evergreen dowiesz się czytając poniższy artykuł. Znajdziesz w nim wskazówki, jak odróżniać treści wiecznie żywe od tekstu, który żyje tylko krótki czas, a także dowiesz się, jak skutecznie stworzyć evergreen content na swoją stronę internetową.

1. Przykłady treści evergreen

Aby stworzyć wiecznie żywy tekst, który będzie dla odbiorcy atrakcyjny i użyteczny przez dłuższy czas, należy się zastanowić, jakie rodzaje treści spełniają te wymagania. Poniżej przedstawiamy przykłady contentu evergreen, który odpowiednio opracowany może przynieść korzyść zarówno Twojej stronie, jak i użytkownikowi.

Do przykładów treści wiecznie żywych należą m.in.:
  1. poradniki,
  2. case study,
  3. przepisy,
  4. słowniki,
  5. instrukcje,
  6. recenzje,
  7. FAQ,
  8. rankingi.

Jest to zaledwie kilka przykładów contentu evergreen, które niezależnie od pory roku czy czasu, jaki minął od publikacji nie tracą swojej aktualności, pozostając wiecznie żywe.

1.1 Słowniki pojęć i encyklopedie

Przykładem idealnym treści evergreen są różnego rodzaju leksykony, słowniki czy encyklopedie zawierające słowa oraz ich definicje, które nie starzeją się praktycznie wcale. Jednak, aby evergreen content był jak najlepiej dopasowany do potrzeb odbiorcy musi być co jakiś czas aktualizowany – będzie to świetny moment na uzupełnienie słownika o nowe pojęcia, które mogły zostać stworzone przez wciąż rozwijającą się branżę Twojej firmy. Dzięki temu dbasz o użyteczność swojego tekstu, utrzymując jednocześnie jego wiecznie żywy charakter.

1.2 Odpowiedzi i pytania użytkowników

Innym, doskonałym przykładem treści evergreen jest sekcja FAQ i inne podstrony, które pomagają użytkownikom w szybki i łatwy sposób zdobyć niezbędne informacje na temat interesującego ich zagadnienia. Jest to świetne rozwiązanie na połączenie realizacji potrzeb Twoich i Twoich odbiorców – dzięki użytecznym i wiecznie żywym treściom marka zyska bowiem lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania, w związku z czym będzie mogła dotrzeć do większej grupy odbiorców. To sprawi, że strona internetowa będzie generowała więcej ruchu, za którym stoją nie tylko potencjalni klienci, ale także Twoja wiarygodność i pozycja eksperta.

Strategia win-win polega w tym przypadku na korzyściach dla Twojej marki, ale także dla samego odbiorcy – uzyska on bowiem wszystkie interesujące go w danej tematyce informacje, które znajdzie nigdzie indziej, jak na Twojej stronie.

Wobec tego zanim zabierzesz się za tworzenie contentu evergreen na swoją stronę, zastanów się dobrze, czego użytkownik może na niej szukać. To, jak odpowiesz na jego pytanie, będzie wpływało na widoczność Twojej strony. Co ważne, z pomocą przychodzi Ci także wyszukiwarka Google ze swoim boksem direct answer, w którym umieszcza najbardziej, jego zdaniem, trafne linki, pod którymi użytkownicy znajdą odpowiedzi na swoje pytania. Stwórz zatem przejrzysty i wyczerpujący wiecznie żywy content, który Google doceni i umieści w boksie na górze wyników wyszukiwania!

1.3 Przykłady treści, które nie są evergreen

Jeśli zależy Ci na użyteczności swojego contentu i dobrym pozycjonowaniu strony internetowej, skupiaj się na tematach uniwersalnych. Aktualności, które z czasem tracą dla odbiorcy wartość sprawią nie tylko, że Twoja strona będzie rzadziej klikana, ale także spadnie jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

Do tematów, których raczej należy unikać podczas tworzenia wiecznie żywych treści należą:
  1. newsy,
  2. reportaże i felietony o bieżącej tematyce politycznej czy społecznej,
  3. treści dotyczące aktualnych trendów w modzie, kinie, muzyce, literaturze itd.

Najlepszym przykładem contentu, którego aktualność spada w bardzo szybkim tempie są newsy. Oczywiście generują ogromną ilość ruchu w pierwszych minutach i godzinach, ale ich faza życia, w przeciwieństwie do tekstu evergreen, jest bardzo krótka i w ciągu kilku dni (gdy już wszyscy się z informacją zapoznali) traci na aktualności i użyteczności. Należy zatem unikać także contentu, jakim są reportaże i felietony dotyczące aktualnej sytuacji politycznej czy społecznej – wszystkie poruszają aspekty ważne w danym momencie, starzejąc się znacznie szybciej od treści wiecznie żywych.

2 Evergreen content a treści sezonowe

Wybór tematyki contentu jest zatem kluczem do sukcesu, który może wesprzeć naszą stronę internetową nie tylko w generowaniu ruchu, ale także uzyskaniu dobrej widoczności w wynikach wyszukiwania. Aby lepiej pokazać różnice w zainteresowaniu oraz użyteczności treści evergreen i sezonowych zapraszamy do zapoznania się z poniższymi grafikami.

2.1 Ruch na stronie z treściami sezonowymi

Olimpic Games 2004-2021; Źródło: Google Trends
Na wykresie wygenerowanym przez narzędzie Google Trends możemy przekonać się, że Igrzyska Olimpijskie są tematem sezonowym, który angażuje użytkowników jedynie przez bardzo konkretny, ale krótki czas. Nie będzie to zatem idealny wątek do stworzenia treści evergreen.

Jednak warto pamiętać, że pisanie newsów sprawdzi się wyłącznie w przypadku, gdy możemy sobie pozwolić na regularne tworzenie contentu. Taka strategia sprawi, że inne, na bieżąco pisane treści o aktualnej tematyce, będą podnosiły naszą widoczność w wynikach wyszukiwania w czasie, w którym informacje dotyczące Igrzysk Olimpijskich nie będą wyszukiwane przez internautów.

Z punktu widzenia SEO często dobrym rozwiązaniem jest skupienie się na tworzeniu treści uniwersalnych, które pozostają użyteczne dla potencjalnych klientów bez potrzeby regularnej ingerencji w content zamieszczany na stronie. Nie oznacza to jednak, że tematy newsowe nie są stronie potrzebne dla budowania widoczności – wszystko zależy od sytuacji. Rozwiązanie idealne zakłada tworzenie zarówno newsów, jak i tekstów zawierających ponadczasowy content.

Evergreen content a treści sezonowe

2.2 Co w przypadku, gdy Twoja branża cechuje się sezonowością?

Czy to oznacza, że nie możesz stworzyć contentu evergreen? Absolutnie nie! Wystarczy, że wykorzystasz jedne z wielu rodzajów treści i stworzysz unikalne, wiecznie żywe teksty zgodnie z zasadami SEO.

Biuro podróży, dla którego największe zainteresowanie przypada na sezon letni może zimą opublikować świetny, wiecznie żywy artykuł na temat najcieplejszych kierunków podróży, które pozwolą uciec od mrozu tym, którzy nie są miłośnikami śnieżnych atrakcji. Natomiast sprzedawca nart może napisać poradnik dotyczący ich pielęgnacji poza sezonem zimowym. Dzięki temu branże szczególnie charakteryzujące się sezonowością mogą zadbać o ruch na stronie i widoczność w wynikach wyszukiwania niezależnie od pory roku.

2.3 Ruch na stronie z treściami wiecznie żywymi

SEO 2004-2021; Źródło: Google Trends
Dzięki powyższej grafice możemy przekonać się, że content związany z SEO charakteryzuje się dużą stabilnością wyszukiwania na przestrzeni kilku lat. Treści zawierające to wyrażenie wyszukiwane są regularnie przez odbiorców i generują podobny poziom ruchu – wszystko dzięki uniwersalności tematu.

2.4 Jaki rodzaj treści pisać: sezonowe czy wiecznie żywe?

Oczywiście poza samym słowem kluczem ważny jest także charakter publikowanego tekstu. Można stworzyć doskonały evergreen content w postaci słownika SEO, który będzie cieszył się użytecznością przez dłuższy czas. Można również napisać artykuł dotyczący aktualności w branży SEO, które w ciągu najbliższych miesięcy, a nawet tygodni stracą swoją aktualność. Dlatego ważna jest nie tylko sama tematyka contentu, ale także jej charakter (aktualności lub evergreen).

Z każdego tematu można stworzyć zarówno teksty dotyczące bieżących wydarzeń, ale także treści wiecznie żywe, które będą pracowały na widoczność strony przez znacznie dłuższy czas. Oba z punktu widzenia pozycjonowania są niezwykle istotne!

3 Do czego służy evergreen content?

Dzięki treściom wiecznie żywym strona internetowa może zyskać szereg korzyści, o których moglibyśmy z początku nie pomyśleć. Tworzenie contentu evergreen ma przede wszystkim na celu:

  1. Budowanie jak najlepszej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania – treści evergreen stworzone zgodnie z praktykami SEO są jednym z głównych elementów, który sprawia, że strona zostanie doceniona przez Google w naturalnych wynikach wyszukiwania.

  2. Pracowanie nad widocznością, której efekty są dłużej dostrzegalne – zainteresowanie contentem evergreen tworzonym pod kątem SEO jest znacznie bardziej rozłożone w czasie niż w przypadku tekstów sezonowych.

  3. Budowanie pozycji eksperta – powyższe działania pomagają marce w oczach innych stać się specjalistami w danej branży. Natomiast to z kolei wpływa na zwiększenie wiarygodności firmy, a od niej już tylko o krok od pozyskania nowych klientów. Warto tutaj podkreślić, że Google oceniając strony internetowe zwraca uwagę na teksty pod kątem EAT (eksperckość, autorytet, zaufanie), uwzględniając to pojęcie w swoich oficjalnych wytycznych. Potwierdza to, że evergreen content może się bezpośrednio przełożyć na efekty pozycjonowania.

  4. Możliwość przyciągnięcia klientów – lepsza widoczność, dłużej dostrzegalne efekty, użyteczność wiecznie żywego contentu, a także pozycja eksperta sprawiają, że odbiorca nie tylko ma łatwiejszy dostęp do Twojej strony, ale także znajdzie na niej wszystko, czego potrzebuje w interesującym go temacie. To wszystko pozytywnie wpływa na jego czas spędzony pod Twoim adresem www, a w efekcie zwiększa szansę na konwersję – skorzystanie z Twojej oferty.

Jak sprawić, by użytkownik pozostał na Twojej stronie i zapoznał się z całą jej treścią – o tym przeczytasz w dalszej części artykułu.

4 Jak stworzyć treści wiecznie żywe?

Od odpowiednio przygotowanego contentu evergreen zależeć będzie nie tylko widoczność Twojej marki w wynikach wyszukiwania, ale także to, czy użytkownik tylko w nią kliknie i zaraz opuści, czy zapozna się z interesującym go zagadnieniem, a może nawet zawartością całej strony. Dlatego tak istotna jest znajomość kilku podstawowych zasad, dzięki którym osiągniesz jeszcze lepsze efekty!

Jak stworzyć treści wiecznie żywe?

4.1 Wybierz temat odpowiadający na potrzeby użytkowników

Tematyka poruszanego zagadnienia w tekstach evergreen musi być oczywiście powiązana z charakterem Twojej działalności. Nie musi to jednak oznaczać, że użytkownik nie znajdzie w niej treści, które go interesują. Odpowiednie opracowanie wiecznie żywego tematu oraz wybranie charakteru treści może pomóc nie tylko odpowiedzieć na potrzeby odbiorców, ale także sprawić, że Twoja strona będzie pozytywniej odbierana przez roboty w czasie indeksowania.

Pomysł na temat dla każdej branży
Zastanów się, czego użytkownik może szukać na Twojej stronie – jeśli jesteś sprzedawcą elektroniki doskonałym pomysłem będzie stworzenie rankingu kilku najbardziej popularnych sprzętów, np. telefonów. Jeśli prowadzisz sklep internetowy z kosmetykami możesz stworzyć treści wiecznie żywe za pośrednictwem bloga – wystarczy zamieścić w nim artykuły dotyczące odpowiedniej pielęgnacji czy doboru kosmetyków do rodzaju cery. Świetnym rozwiązaniem dla praktycznie każdej branży jest natomiast stworzenie sekcji FAQ, w której umieścisz najczęstsze pytania i odpowiedzi na nie, zapewniając użytkownikom swojej strony niezbędne informacje w jednym miejscu. Pamiętaj więc, że niezależnie od charakteru Twojej działalności, zawsze można stworzyć doskonały evergreen content, który będzie przydatny zarówno dla odbiorcy, jak i pod względem SEO.

4.2 Dobierz słowa kluczowe

Frazy są jednym z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o pozycjonowanie Twojej strony. I wcale nie musisz ich sam wymyślać. Słowa kluczowe w każdym tekście, nie tylko tym wiecznie żywym, są bowiem po prostu frazą wpisywaną przez użytkowników w celu zdobycia jakiejś informacji. A za każdym ich pytaniem stoi realny dylemat, który możesz skutecznie rozwiązać.

Jak to zrobić? Wystarczy zastanowić się, czego odbiorca poszukuje i jakich słów użyje, by odnaleźć odpowiedź. Następnie wystarczy, że zamieścisz je w swoim tekście evergreen, co robot odpowiedzialny za indeksowanie Twojej strony doceni jako wartościowy content, a następnie algorytm wykorzysta tę informację do umieszczenia Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Więcej informacji o tym, jak przeprowadzić keyword research, który zapewni Twojej stronie dobrą widoczność w wyszukiwarce Google, a użytkownikowi odpowiedź na pytanie znajdziesz na naszym SEO blogu.

4.3 Dostosuj tekst zgodnie z zasadami SEO

Istnieje szereg praktyk stosowanych w celu generowania ruchu i wsparcia działań związanych z pozycjonowaniem strony internetowej. Dla zwiększenia użyteczności, a więc również komfortu użytkownika warto zadbać o to, by wiecznie żywy content był odpowiednio sformatowany. Dotyczy to takich aspektów jak:
  1. układ strony,
  2. rozmiar i rodzaj czcionki,
  3. wielkość interlinii,
  4. podział na akapity i śródtytuły,
  5. wzbogacenie tekstu o grafiki, wypunktowania czy wykresy.

Odpowiednio przygotowany evergreen content pozwoli użytkownikowi zapoznać się z nim w sposób komfortowy i przejrzysty, co jest bardzo istotne szczególnie w przypadku tekstów długich i specjalistycznych. Przerywniki w formie elementów multimedialnych lub list nie tylko zwracają uwagę i sprawiają, że tekst czyta się bardziej komfortowo, ale wpływają także na lepsze zapamiętywanie zawartych w nich informacji.

Po więcej szczegółowych informacji dotyczących formatowania tekstu evergreen zgodnie z dobrymi praktykami SEO zapraszamy do naszego poradnika.

Innym rozwiązaniem, które nie tylko wpływa na widoczność w wyszukiwarce, ale także użyteczność dla odbiorców jest linkowanie. Dzięki sprytnemu przemycaniu wartościowych adresów www w tekstach evergreen prowadzących do innych ciekawych artykułów na swojej stronie możesz pomóc użytkownikowi poznać więcej szczegółów na temat interesujących go zagadnień.

Klikając w link, odbiorca odnajduje odpowiedź na swoje pytanie, a Ty – wzmacniasz swoją pozycję eksperta i utrzymujesz go dłużej na swojej stronie, co może skutkować decyzją o skorzystaniu z Twojej oferty.

Evergreen content - podsumowanie

5 Podsumowanie informacji o evergreen content

Stworzenie treści wiecznie żywych, które przyniosą korzyści zarówno nam, jak i użytkownikom naszej strony wymaga pewnej wiedzy i umiejętności, bez których nie możemy liczyć na sukces. Evergreen content, którego tematyka jest ponadczasowa, a tekst nie starzeje się z upływem kilku dni lub miesięcy może zapewnić marce doskonałą widoczność w wynikach wyszukiwania.

Aby jednak stworzyć treść wiecznie żywą należy krok po kroku zaplanować schemat działania i postępować zgodnie z praktykami SEO, które zapewniają nie tylko dobrą i stabilną widoczność, ale sprawiają także, że evergreen content jest chętnie czytany, a nawet udostępniany przez użytkowników. Podstawowym zadaniem będzie jednak sprecyzowanie pytania odbiorcy – to od niego zależeć będzie skuteczność naszych działań.

Nie wolno nam zapominać, że każda treść w internecie powstaje w związku z realnym problemem lub pytaniem, jakie stawia sobie odbiorca. To od nas zależy, czy w naszych wiecznie żywych treściach odnajdzie na nie odpowiedź.
Wiecznie zielone treści są doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich firm, poszukujących metod, które przyniosą długotrwałe efekty. A to właśnie oferuje evergreen content, którego tajniki właśnie poznałeś. Nic już nie stoi na przeszkodzie, abyś sam mógł zadbać o widoczność i użyteczność swojej witryny internetowej!

Źródła: Google Trends; Blog Sunrise System: 1, 2, 3, Blog Artefakt: 1 , 2, Artur Jabłoński „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) Copywriting & Webwriting”.

Marta Kuczmańska