Formatowanie tekstu SEO

1. Czym jest formatowanie tekstu SEO?

Formatowanie tekstu SEO to wprowadzanie wszelkich zmian, dzięki którym treści prezentowane na stronie internetowej staną się jak najbardziej przejrzyste i użyteczne dla odbiorcy oraz atrakcyjne dla robotów Google. Dyscypliną, która zajmuje się przygotowywaniem tekstów dostosowanych do potrzeb użytkownika oraz wymagań wyszukiwarki jest SEO Copywriting. Choć pewnie większość z nas wie, jak powinien wyglądać odpowiednio sformatowany tekst, warto przypomnieć sobie o kilku kluczowych elementach, których zastosowanie pozwoli na stworzenie tekstu przyjaznego zarówno dla użytkowników, jak i zaawansowanych algorytmów.

Odpowiednie formatowanie tekstu SEO powinno uwzględniać m.in.:

  1. Krótkie akapity

    Warto pamiętać o zasadzie „jedna myśl – jeden akapit”. Dzięki temu, tekst będzie sprawiał wrażenie spójnego i uporządkowanego, a tym samym stanie się łatwiejszy w odbiorze i bardziej zrozumiały dla użytkownika.

  2. Nagłówki i śródnagłówki

    Powinny wskazywać, o czym jest znajdujący się pod nim fragment. Odgrywają ważną rolę szczególnie w dłuższych wpisach – porządkują ich układ, pozwalając szybko zapoznać się z ogólną tematyką.
  3. Wypunktowania i listy

    Szczególnie polecane do prezentowania konkretnych elementów, na które użytkownik powinien zwrócić uwagę. Są znacznie prostsze w odbiorze niż obszerne opisy, przez co z pewnością przypadną do gustu współczesnym niecierpliwym internautom.

  4. Wytłuszczenia i podkreślenia

    Pomagają wskazać najważniejsze fragmenty, które powinny zostać zauważone przez odbiorcę. Warto pamiętać, że podkreślenia powinny być stosowane przede wszystkim do zaznaczania wyrażeń, które są linkiem – większość użytkowników właśnie tak interpretuje fragmenty sformatowane w ten sposób. Wytłuszczenie z kolei może być również wykorzystywane do zaznaczania obszerniejszych fragmentów niż kilka słów, jednak warto pamiętać, że zastosowanie takiego formatowania w tekście ogólnym może wprowadzać w błąd.

  1. Materiały graficzne

    Wzbogacają tekst, czyniąc go atrakcyjniejszym w odbiorze – zarówno przez użytkowników, jak i roboty Google. Jeśli to możliwe, warto dobrać grafiki w taki sposób, aby stanowiły dodatkowe źródło informacji oraz ciekawe uzupełnienie treści.

  • odpowiednią długością,
  • zawartością słów kluczowych,
  • elementami formatowania tekstu SEO,
  • odpowiednio wyróżnionymi linkami prowadzącymi do innych kategorii, artykułów bądź eksperckich stron.
Odpowiednio sformatowane treści SEO-friendly charakteryzują się użytecznością, docenianą nie tylko przez użytkowników, ale także przez wyszukiwarkę.

2. Dlaczego warto stosować formatowanie?

Formatowanie tekstu warto stosować z dwóch powodów.

Po pierwsze, pozwala ono nadać porządek prezentowanym treściom, czyniąc je bardziej przystępnymi i użytecznymi dla odbiorcy. Odpowiednio sformatowane śródtytuły czy wypunktowania pozwalają użytkownikom z łatwością znaleźć najważniejsze informacje, co jest niezwykle ważne w czasach, gdy standardy tworzenia treści SEO-friendly na strony internetowe w pewnym sensie wyznaczają „skanujący” odbiorcy.

Mianem „skanującego odbiorcy” określa się dzisiejszych użytkowników, którzy najpierw jedynie „skanują” tekst wzrokiem, a czytają go dopiero wówczas, gdy treść dostatecznie ich zainteresuje

Po drugie, formatowanie tekstu seo ma znaczenie dla wyszukiwarki Google. Stale udoskonalane algorytmy są w stanie ocenić jakość prezentowanych treści SEO-friendly oraz to, czy zostały one przygotowane z myślą o użytkownikach. Co za tym idzie, algorytm zweryfikuje nie tylko jakość przygotowanego contentu, ale również jego formę i dostosowanie do potencjalnego odbiorcy – czyli właśnie formatowanie.

Formatowanie tekstów

2.1 UX – ocena treści przez użytkowników

Tworząc strony internetowe oraz treści SEO-friendly, które mają na nie trafić, należy wziąć pod uwagę doświadczenia użytkownika – UX. User Experience to wrażenia, jakich użytkownik doświadcza podczas korzystania z naszej strony internetowej. Chcąc zrealizować cel UX (jakim, swoją drogą, powinno być osiągnięcie celu biznesowego), warto zadbać o to, aby interakcja użytkownika z naszą stroną była jak najbardziej naturalna i satysfakcjonująca dla odbiorcy. W tym celu, warto zadbać zarówno o prezentację graficzną witryny, jak i wysokiej jakości, odpowiednio sformatowane pod SEO treści.

Poza tym, content przygotowywany z uwzględnieniem zasad z zakresu UX może bezpośrednio przełożyć się na poprawę jakości ruchu na stronie internetowej oraz zwiększyć szansę na konwersję. Czysty, przejrzysty wygląd strony, uporządkowana, intuicyjna struktura treści, a także odpowiednio sformatowane treści to jedne z kluczowych elementów, dzięki którym użytkownik pozostanie na stronie.

Za przygotowywaniem treści dostosowanych nie tylko do wymagań algorytmów, ale przede wszystkim potrzeb użytkowników, przemawia również fakt, że UX ma niebawem odgrywać jeszcze bardziej istotną rolę w uzyskaniu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Page experience – bo taką nazwę nosi nowy czynnik rankingowy, który będzie brany pod uwagę przez Google od 2021 roku – będzie uwzględniał ogólne wrażenia użytkownika, jakich doświadcza podczas korzystania ze strony internetowej.

3. Jak formatować tekst pod SEO?

Formatowanie tekstu SEO ma znaczenie nie tylko dla odbiorcy, który chętnie skorzysta z przejrzystych, przyjaznych w odbiorze treści, ale także robotów, którym ułatwia ich zrozumienie. Warto zaznaczyć, że formatowaniu SEO podlega cały content na stronie – zarówno treść, jak i wykorzystane linki oraz materiały graficzne i wideo.

3.1 Formatowanie tekstu SEO

Jak wspomnieliśmy, treści prezentowane na stronie powinny być sformatowane i dostosowane do „skanującego” odbiorcy, ułatwiając mu znalezienie najistotniejszych informacji. Pamiętaj, że jeśli użytkownik nie znajdzie w tekście tego, czego szuka, prawdopodobnie szybko opuści Twoją stronę, uznając ją za nieatrakcyjną i nieprzydatną.

Jak sformatować tytuł i śródnagłówki

Powinny przede wszystkim przyciągać uwagę użytkownika.

Tytuł powinien być zapisany znacznie większym fontem niż tekst ogólny. Można również zastosować jego wytłuszczenie. Powinien zachęcać do przeczytania artykułu oraz wskazywać jego tematykę. Śródnagłówki należy zapisywać nad akapitem rozpoczynającym nowy wątek bądź myśl, stosując wytłuszczony font, wykorzystany w tekście ogólnym. Warto pamiętać, że powinny one także stanowić wstęp do akapitu, wprowadzający w jego tematykę.

Śródnagłówki pełnią niezwykle ważną rolę w każdym tekście. Nie tylko pozwalają na zachowanie harmonii i odpowiedniej struktury treści SEO-friendly, ale dodatkowo wspierają pozycjonowanie stron internetowych. Z łatwością można zawrzeć w nich słowa kluczowe, w tym także wyrażenia long tail.

Szczególnie w artykułach poradnikowych, dobrze sprawdzają się śródtytuły w formie pytań, które budzą ciekawość, zachęcając użytkownika do dalszego czytania tekstu, a także nagłówki zawierające liczby i konkretne rady np. „5 zasad, o których warto pamiętać pisząc artykuł na SEO bloga”.

Podział na akapity

Zdecydowanie najważniejszym akapitem w każdym tekście, będący zarysem tematyki przygotowanego artykułu oraz streszczeniem zawartych w nim informacji, jest wstęp. Warto zadbać o jego odpowiednią długość (około 400 znaków) oraz zwięzłą formę, zachęcającą do zapoznania się z przygotowanym tekstem.

Główną rolą akapitów jest odpowiednie uporządkowanie struktury tekstu, który dzięki nim, stanie się bardziej przyjazny w odbiorze. Akapity pozwalają także porządkować wątki, co pomaga w lepszym zrozumieniu treści. Warto pamiętać o zasadzie: „1 myśl – 1 akapit”, o której wspomnieliśmy powyżej.

Grafika prezentująca zbity oraz podzielony na akapity tekst. Skąd wziąć przykład? Czy może być Lorem ipsum?

Każdy akapit powinien liczyć mniej-więcej 400 – 500 znaków i opisywać jeden wątek. Dzięki temu, możliwe będzie przygotowanie spójnego tekstu jak najbardziej przystępnego dla użytkownika, jednocześnie dobrze prezentującego się na stronie internetowej. Warto jednak pamiętać, że wspomniana zasada jest dość płynna. Długość akapitów może zależeć m.in. od obszerności całego tekstu, tematyki czy rodzaju przygotowanych treści.

Listy i wypunktowania

Wypunktowania i listy do dobry sposób na zapisywanie fragmentów, które mają zostać zapamiętane przez odbiorcę – tak przystępna forma z pewnością przyciągnie jego uwagę, skupiając ją na wyróżnionym fragmencie. Lista powinna zawierać co najmniej trzy elementy. Dobrą praktyką jest tworzenie list, które mieszczą w sobie nieparzystą liczbę wypunktowań (3, 5, 7 bądź więcej elementów). Takie formatowanie tekstu, może sprawić, że będą one lepiej odbierane przez użytkowników. Przykładem potwierdzającym ten fakt, mogą być wyniki badań, pokazujące, że tytuły zawierające liczby nieparzyste mają aż o 20% wyższy współczynnik klikalności, niż te zawierające numery parzyste.

Materiały graficzne i wideo

Content to nie tylko tekst. Dlatego podczas formatowania SEO trzeba dodać również grafiki, infografiki oraz wideo. Z pewnością uatrakcyjnią one prezentowany artykuł, przypadając do gustu internautom, którzy coraz chętniej zapoznają się z materiałami multimedialnymi, niż samym tekstem.

Warto także zwrócić uwagę na inną zaletę grafik i filmików. W czasach, gdy niemal każdy posiada konto na portalu społecznościowym, formatując teksty SEO należy zadbać o łatwość ich udostępnienia. W ten sposób stworzysz tzw. shareable content, czyli treści, które użytkownik łatwo może opublikować na swoim profilu czy stronie.

Należy pamiętać, aby materiały graficzne oraz wideo były spójne z tematyką tekstu oraz zadbać o ich odpowiednią optymalizację.

Najbardziej rekomendowanym rozszerzeniem grafik zamieszczanych na stronach internetowych jest jpg, odznaczający się wysoką jakością, a jednocześnie niewielkim rozmiarem. Dzięki temu, zdjęcia zapisane w takim formacie nie powodują znacznych opóźnień w ładowaniu się witryny, dobrze prezentując się na stronie.

3.2 Optymalizacja pozostałych treści

Wiesz już jak formatować tekst pod SEO. Równie ważna jest odpowiednie optymalizacja pozostałych elementów, w tym m.in. linków oraz materiałów graficznych. Jest to istotne nie tylko ze względu na wrażenia użytkownika i zaawansowane algorytmy Google, ale także budowanie pozytywnego i profesjonalnego wizerunku firmy, której wizytówką powinna być strona.

Linki

Nie ulega wątpliwości, że wartość strony oceniana jest przez wyszukiwarkę m.in. na podstawie linków wewnętrznych, przychodzących oraz wychodzących, które również powinny zostać odpowiednio wyróżnione w tekście. Słowa i wyrażenia będące linkami do innych podstron należy podkreślić, co z pewnością zachęci użytkownika do skorzystania z odnośnika. Zwykle linki oznaczane są w ten sposób intuicyjnie, co można zauważyć przeglądając niemal każdy blog o pozycjonowaniu. Warto jednak zwrócić na to uwagę, ponieważ użytkownicy często interpretują tak sformatowany fragment jako adres kierujący do innej podstrony.

Wyszukiwarka korzysta z formuły zwanej PageRank, którą opracowali założyciele Google – Larry Page i Sergey Brin. Opiera się ona o analizę liczby i jakości linków prowadzących do strony.

Atrybut ALT

Zamieszczając grafiki na stronie internetowej, trzeba zadbać o ich odpowiednią optymalizację. Pomocny może okazać się atrybut ALT, który warto zastosować z dwóch powodów. Po pierwsze, pozwoli on zrozumieć robotom, co znajduje się na grafice, a tym samym odpowiednio ją sklasyfikować. Po drugie, zastosowanie atrybutu ALT jest także pomocne dla użytkowników – jeśli z jakiegoś powodu, obrazek nie wyświetli się prawidłowo, podpowie on co się na niej znajduje.

Nagłówki Hx

Jak wspomnieliśmy, nagłówki i śródnagłówki są ważnym elementem, który należy uwzględnić przy formatowaniu treści. Dzięki nim, zarówno użytkownicy, jak i roboty Google, łatwiej zrozumieją treść. Dlatego podczas wdrażania, warto zadbać o prawidłową strukturę nagłówków. W jej zakres wchodzą nagłówki od H1 do H6, gdzie H1 używany jest do oznaczenia pierwszego, najważniejszego nagłówka, H2 śródtytułu itd.

Odpowiednia struktura nagłówków oraz sformatowane tytuły, zawierające słowa kluczowe i kolokacje, mogą pomóc Twojej stronie znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania. Ukażą one stronę jako użyteczną i tematyczną.

Co to jest nagłówek H1, H2 i H3?
ATF

Above The Fold to obszar, który powinien być wzięty pod uwagę podczas formatowania wdrażanych treści. ATF to przestrzeń, którą użytkownik widzi po załadowaniu się strony internetowej, bez konieczności przewijania. Warto zadbać o to, aby nie znajdowały się w niej reklamy oraz inne informacje, utrudniające użytkownikowi zapoznanie się z właściwą treścią strony. Zbyt duża liczba banerów, znajdujących się w obszarze ATF, może utrudnić uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

W celu zadbania o jak najwyższą jakość treści prezentowanych po wejściu na stronę internetową, powstał algorytm Page Layout, karzący strony prezentujące zbyt dużą liczbę reklam w sekcji ATF.

4. Podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że formatowanie tekstu SEO oraz odpowiednia optymalizacja treści podczas publikowania ich na stronie internetowej, są niezwykle ważne dla skutecznego pozycjonowania witryny. Tytuł oraz śródtytuły zawierające wyrażenia kluczowe, ich odpowiednia struktura, grafiki opatrzone atrybutem ALT czy jasna prezentacja treści na stronie, to tylko niektóre elementy, których zastosowanie pozwoli uzyskać treści SEO-friendly, czyli atrakcyjne nie tylko dla użytkowników, ale także zaawansowanych algorytmów.

Jak formatować tekst pod SEO? Aby ułatwić Ci znalezienie odpowiedzi na to pytanie oraz odpowiednie zaprezentowanie contentu na Twojej stronie, przygotowaliśmy dla Ciebie 5 wskazówek, które warto uwzględnić podczas formatowania treści SEO-friendly.

Formatowanie tekstu SEO
Źródła: Forbes, doświadczenie własne, SterNaSEO.pl

Kinga Kolasa