Ktoś inny zweryfikował moją firmę na Mapach Google

Niektórzy właściciele firm mogą zauważyć, że już posiadają wizytówkę w Google Maps, ale nie mają do niej dostępu. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele, a w tym:

  • nie pamiętamy, na którym koncie została założona wizytówka,
  • nie mamy dostępu do konta, na którym została założona,
  • nie mamy kontaktu z byłym pracownikiem lub agencją, która stworzyła wpis naszej firmy,
  • nie wiemy kto i kiedy założył wizytówkę.
Na Mapach Google wyświetlają się również wizytówki niezweryfikowane! Oznacza to, że nie znajdują się na żadnym koncie, a zamiast odzyskiwania własności, należy rozpocząć proces przejmowania. Wystarczy kliknąć w „Zgłoś prawo do tej firmy” i (po ewentualnym zalogowaniu się na dowolne konto) wypełnić wszystkie pola.

Zgłoś prawo do tej firmy

Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

1. Przeszukiwanie dostępnych kont

Zanim rozpoczniemy proces odzyskiwania dostępu do wizytówki firmy na Google Mapswarto najpierw sprawdzić wszystkie konta, do których posiadamy login i hasło, logując się na stronie:
Jeżeli zobaczymy poniższy widok oznacza to, że znaleźliśmy zaginiony wpis firmy:

Wizytówka w panelu Google Moja Firma Źródło: Google Moja Firma + edycja
Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Oczywiście możemy zobaczyć więcej wizytówek, a także inną informację w kolumnie „Stan”, jak na przykład:
  • Nieopublikowana – wpis nie wyświetla się na Mapach Google, wymaga weryfikacji. Nie jest to konto, którego poszukujemy
  • Oczekuje na sprawdzenie – we wpisie zostały wprowadzone zmiany, które są nadal weryfikowane przez Google. Oznacza to, że firma na Mapach Google może już się wyświetlać (a tym samym jest to wpis, którego poszukiwaliśmy), ale nie musi. Warto dodatkowo kliknąć w ten wpis i sprawdzić czy widoczny jest następujący boks:

Twoja firma jest w Google

  • Wyłączona – wpis został zablokowany (np. za nieprzestrzeganie wytycznych Google). Zazwyczaj oznacza to, że wpis nie wyświetla się na Mapach Google i należy przeszukać pozostałe konta
Jeżeli na pewno na żadnym z kont nie znajduje się poszukiwana wizytówka firmy, należy przystąpić do procesu odzyskiwania własności.

2. Proces odzyskiwania własności

Wizytówki na Mapach Google można podzielić na dwie główne kategorie:

2.1 Wizytówka w Google Maps posiada pełny adres

Najpierw należy przejść na stronę http://business.google.com/add i, jeżeli zajdzie taka potrzeba, zalogować się (na dowolne konto, do którego posiadamy dostęp). Następnie należy wpisać nazwę firmy – w tej postaci, jaka jest ona widoczna w istniejącej wizytówce na Mapach Google.

Google powinno podczas wpisywania samodzielnie zasugerować właściwy wpis w wynikach wyszukiwania. Wybierzmy go.

Podaj nazwę swojej firmy
Źródło: Google Moja Firma + edycja
Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Klikamy „Dalej”, w miarę możliwości nie poprawiając żadnej z informacji – dzięki temu mamy pewność, że odzyskujemy własność istniejącego wpisu. Po wypełnieniu wszystkich danych można otrzymać informację, kto jest właścicielem wizytówki na Google Maps.

Wówczas Google okazuje krótki komunikat wskazujący adres mailowy, który jest obecnie właścicielem wpisu. Dla zachowania bezpieczeństwa i prywatności danych jest on jednak w większej części ukryty. Już taka informacja może pomóc nam zidentyfikować konto, na którym znajduje się wizytówka.

Do tej wizytówki zgłoszono już roszczenie
Źródło: Google Moja Firma
Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Jeżeli nadal nie wiemy, gdzie znaleźć wpis, wystarczy wybrać opcję „Poproś o dostęp”. Następnie wystarczy wypełnić formularz:
Ktoś inny zarządza tą firmą w Google
Źródło: Google Moja Firma + edycja

Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Po wypełnieniu wszystkich pól do właściciela zostanie wysłana wiadomość, w której znajdą się dane z formularza. Oprócz tego mail będzie zawierał link do strony, gdzie właściciel może zaakceptować lub odrzucić prośbę o dostęp. Ma na to siedem dni.

Przesłano prośbę o przyznanie uprawnień właściciela firmy
Źródło własne + edycja

Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

O akceptacji lub odrzuceniu zostaniemy poinformowani mailowo. W przypadku zignorowania naszej prośby nie otrzymamy żadnej wiadomości.

Jeżeli właściciel zaakceptuje prośbę, będziemy mogli zarządzać wpisem z poziomu naszego konta. Jeżeli prośba została całkowicie zignorowana Google cofnie weryfikację pierwotnego wpisu, udostępniając możliwość ponownego przeprowadzenia weryfikacji. Aby to mogło nastąpić należy po 7 dniach od wysłania prośby zalogować się na konto i wybrać nową opcję „Zweryfikuj” lub „Zgłoś roszczenie”.

Jeżeli prośba została odrzucona możemy odwołać się od decyzji, kontaktując się bezpośrednio z konsultantem Google.

2.2 Wizytówka nie posiada pełnego adresu

Na stronie http://business.google.com/add logujemy się na dowolne konto i wpisujemy nazwę firmy, która widoczna jest w wizytówce, do której chcemy uzyskać dostęp. Google zasugeruje właściwy wpis już podczas wypełniania danych – należy w niego kliknąć.
Podaj nazwę swojej firmyŹródło: Google Moja Firma + edycja
Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Gdy dojdziemy do etapu, w którym mają zostać wpisane dane adresowe zobaczymy puste pola. Nic dziwnego – adres we wpisie jest przecież ukryty. W związku z tym samodzielnie wpisujemy dane, zgodnie ze stanem rzeczywistym.

Po zakończeniu uzupełniania danych otrzymamy możliwość weryfikacji wizytówki, np. przy pomocy kartki pocztowej lub poprzez SMS. Niezależnie od wybranej metody, zanim przystąpimy do dalszych prac, musimy otrzymać kod weryfikacyjny. W przypadku kartki pocztowej może to zająć nawet do trzech tygodni.

Jeżeli już otrzymaliśmy kod, należy ponownie zalogować się na konto (na stronie https://www.google.pl/business/), poprzez które rozpoczęliśmy proces odzyskiwania własności wpisu.

Obok wpisu powinna pojawić się opcja „Wpisz kod weryfikacyjny” – po kliknięciu w nią przechodzimy do okna, gdzie można wpisać dane i zakończyć weryfikację.
Wpisz kod weryfikacyjny
Źródło: Google Moja Firma + edycja
Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Wpisz otrzymany kod
Źródło: Google Moja Firma

Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Po zakończeniu weryfikacji zauważymy, że wizytówka została oznaczona jako duplikat. Wraz z tym komunikatem udostępniony zostanie przycisk „Poproś o dostęp”. Wówczas wystarczy postępować zgodnie z wcześniejszą instrukcj.

Duplikat lokalizacji
Źródło: Google Moja Firma

Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

3. Dodatkowe informacje

Ktoś inny zweryfikował moją firmę na Mapach Google
Infografika: Ktoś inny zweryfikował moją firmę na Mapach Google
1. Czasami od razu po wypełnieniu wszystkich informacji dotyczącej wizytówki otrzymujemy możliwość przeprowadzenia ponownej weryfikacji wpisu, bez konieczności wysyłania prośby o dostępy. Wówczas wystarczy wybrać najodpowiedniejszą metodę uzyskania kodu weryfikacyjnego.

2. Najczęściej spotyka się następujące formy weryfikacji wizytówki:

  • przy pomocy kartki pocztowej – zostanie ona wysłana na adres znajdujący się we wpisie, do którego chcemy uzyskać dostęp,
  • SMS lub automat telefoniczny – kod zostanie podany w wiadomości lub podczas odsłuchania monologu automatu Google,
  • mailową – zostanie wysłana wiadomość na adres mailowy,
  • wideo – wideoczat z konsultantem Google.

3. Niezależnie od rodzaju wizytówki, aby odzyskać do niej dostęp niezbędne jest posiadanie adresu mailowego powiązanego z kontem Google. Nie musi to być @gmail.com, może to być każdy inny @ – wystarczy postępować zgodnie z instrukcją zamieszczoną w Dziale Pomocy Google.

4. Podczas odzyskiwania własności nie kierujemy się rzeczywistymi danymi firmy, a tymi znajdującymi się w zweryfikowanej wizytówce. Nieprzestrzeganie tego może wiązać się z utworzeniem nowego wpisu, który Google po weryfikacji automatycznie oznaczy jako duplikat. W rezultacie nie będzie się on wyświetlał na Mapach Google, a my nadal nie będziemy mieć dostępu do istniejącej wizytówki.

5. Czasami w wyjątkowych sytuacjach można otrzymać automatyczny dostęp do wizytówki bez potrzeby wykonywania żadnych dodatkowych działań (jak prośba o dostęp czy ponowna weryfikacja). Często odbywa się to na podstawie konta Google Search Console.


Wizytówka została zweryfikowana

Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Google Moja Firma

Obecnie każde przedsiębiorstwo, któremu zależy na obecności w sieci oraz na promocji swojej działalności lub/i witryny w Internecie (obejmuje to rówież pozycjonowanie), powinno posiadać wizytówkę na Mapach Google. Jej znaczenie jest ogromne, a z upływem czasu będzie się tylko zwiększać – w końcu z platformy korzysta miesięcznie już miliard użytkowników!
Dodatkowe informacje na ten temat, w tym postępowanie w przypadku kont zweryfikowanych zbiorczo, można znaleźć w oficjalnym artykule Działu Pomocy Google.

Zobacz także: pozycjonowanie wizytówki w Google oraz jak odpowiadać na opinie w Mapach Google.

Alicja Janicka