Widoczność a ranking stron w Google w pigułce

Jeśli posiadasz stronę internetową, z pewnością niejednokrotnie spotkałeś się z terminem „ranking stron w Google”. Najogólniej mówiąc, jest to kolejność, w jakiej wyszukiwarka Google wyświetla wyniki, czyli poszczególne strony internetowe. Ta kolejność nie jest przypadkowa i nie ma nic wspólnego z pozycją danej firmy w branży czy też jej obrotami finansowymi. Google wyświetla na pierwszych stronach wyszukiwania te wyniki, które uznaje za najbardziej przydatne dla danego zapytania użytkownika. A na jakiej podstawie ocenia tę przydatność? Tutaj branych jest pod uwagę wiele różnych czynników jak lokalizacja użytkownika, jego historia wyszukiwania, ale przede wszystkim: zawartość strony.

 

Pozycji w TOP 10 nie można sobie tak po prostu kupić, do tego potrzebne jest stałe, profesjonalne pozycjonowanie strony. Warto zatem zrozumieć dwa mechanizmy, tj. jak działa wyszukiwarka i na jakiej podstawie ustalany jest ranking stron w Google.
Niektórzy mylnie używają zamiennie pojęcia rankingu i widoczności w Google. Są to pojęcia ze sobą powiązane, jednak należy pamiętać o istotnych różnicach pomiędzy nimi. Ranking odnosi się bowiem do kolejności wyświetlania stron w wynikach wyszukiwania, widoczność natomiast rozumiemy jako sumę wyświetleń strony na wszystkie frazy, na które jest widoczna. Konieczne jest zrozumienie i zapamiętanie tej różnicy!

 

„Suma wyświetleń (…)” – brzmi skomplikowanie? Wbrew pozorom nie wymaga to zawiłych obliczeń matematycznych. Jeśli Twoja strona jest widoczna w sieci na 5 fraz kluczowych, dodaj do siebie liczbę wyświetleń na każdą z tych fraz. Uzyskany wynik określa widoczność Twojej strony w wyszukiwarce Google

 

Przykład A

 

Strona pojawia się w wyszukiwarkach na 5 fraz kluczowych. Każda z nich ma średnio 1000 wyświetleń. Dodając do siebie liczbę wyświetleń na te frazy, uzyskujesz 5000 wyświetleń.

 

Przykład B

 

Strona pojawia się w wynikach wyszukiwania na 200 fraz kluczowych. Każda z nich ma średnio 100 wyświetleń (czyli mniej niż strona w przykładzie A). Kiedy jednak dodamy liczbę wyświetleń strony na wszystkie frazy, uzyskujemy wynik 20000 wyświetleń.

 

Jaki z tego wniosek? Im więcej różnych fraz, na które wyświetla się nasza strona, tym lepiej. Oczywiście, nie chodzi tutaj o frazy przypadkowe tylko o te, które są powiązane tematycznie z prowadzoną przez Ciebie działalnością i Twoją stroną internetową.

 

1. Jak sprawdzić pozycję strony w Google?

Monitorowanie pozycji naszej strony internetowej pomaga w ocenie skuteczności dotychczasowej promocji strony oraz w sprawdzeniu widoczności naszej witryny na poszczególne zapytania oraz wyrażenia kluczowe. Wiedza, jak sprawdzić pozycję strony w Google, pozwoli wychwycić spadki pozycji naszej strony i podjąć odpowiednie działania optymalizacyjne.
Chcesz sprawdzić swoją pozycję w Google znajduje się Twoja strona? Sprawdź to! Proste i logiczne, prawda? Tylko jak się za to zabrać… Metod jest kilka – mniej i bardziej skutecznych.

1.1 Metody ręczne

Często stosowane przez osoby spoza branży pozycjonerskiej. Polegają na ręcznym wpisywaniu w wyszukiwarce haseł powiązanych z daną firmą/branżą i sprawdzaniu, na którym miejscu rankingu wyników wyszukiwania pojawia się dana strona internetowa.
Zalety i wady ręcznego sprawdzania pozycji strony w rankingu Google
Jak ręcznie sprawdzić ranking strony w Google?

 

W tym celu wystarczy otworzyć wyszukiwarkę Google i wpisać interesującą nas frazę. Jeśli nie znajdziemy naszej strony internetowej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, musimy przeklikać się przez kolejne. Dla ułatwienia pracy możemy w ustawieniach wyszukiwarki zwiększyć liczbę wyników na stronie.
Ręczne sprawdzanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google
Źródło: Google
Wniosek: Google stawia na jak najlepsze wyniki wyszukiwania dla danego użytkownika. A to oznacza, że dwie osoby wpisujące w Google np. hasło „restauracja meksykańska” mogą otrzymać nieco inne wyniki. Wpływ na to ma wiele różnych czynników jak na przykład lokalizacja, typ urządzenia, język czy też historia wyszukiwania danego użytkownika. Ponadto uzyskane w ten sposób wyniki stanowią jedynie wycinek całości – otrzymujemy informację o pozycji strony w Google w danym momencie (w ciągu całego dnia strona może osiągać różne pozycje).

 

Stąd też metody ręczne uznawane są za mało wiarygodną technikę sprawdzania pozycji w rankingu Google i nie należy wyciągać daleko idących wniosków na podstawie uzyskanych w ten sposób wyników.

1.2 Darmowe programy i profesjonalne narzędzia

Nie brakuje również darmowych programów online do sprawdzania pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google. To stosunkowo proste w obsłudze aplikacje, które umożliwiają kontrolę pozycji strony w rankingu na podstawie podanych fraz (niektóre aplikacje dają bardzo szerokie możliwości sprawdzania fraz, inne ograniczają ich liczbę na przykład do 5).

 

Dostępne są również płatne, profesjonalne narzędzia o różnych funkcjach dodatkowych, jak na przykład codzienny monitoring pozycji na wybrane słowa kluczowe, porównanie pozycji do konkurencji, wyniki wyszukiwań z urządzeń mobilnych i znacznie więcej.
Sprawdzanie pozycji strony w Google za pomocą darmoiwych programów i profesjonalnych narzędzi
Jak sprawdzić pozycję strony w rankingu Google przy pomocy programów i narzędzi?

 

Każdy program jest inny. Zazwyczaj umożliwiają one monitorowanie pozycji strony na konkretną liczbę fraz. W większości programów wystarczy wpisać adres naszej strony internetowej oraz interesujące nas frazy kluczowe, by została rozpoczęta analiza. Wyniki analizy przedstawiane są między innymi w formie gotowej tabeli.

 

Wniosek:
Samodzielne monitorowanie pozycji strony w wyszukiwarce wymaga dobrej znajomości wykorzystywanych narzędzi. Trzeba też pamiętać, że mogą wystąpić rozbieżności pomiędzy uzyskanymi wynikami w zależności od użytych narzędzi i programów, a także od miejsca sprawdzania. Wyniki mogą być też ograniczone – przy sprawdzaniu pozycji w rankingu istotna jest głębokość pomiaru, tzn. do której strony wyników wyszukiwań prowadzony był pomiar (w przypadku wykorzystania niektórych darmowych, jak i płatnych narzędzi nie do końca wiadomo, jaki był zakres prowadzonych pomiarów). Należy też pamiętać, że mamy tutaj do czynienia ze sprawdzaniem punktowym. Dostajemy informację na temat pozycji strony w danym momencie. Może się okazać, że o innej porze tego samego dnia nasza strona znajdowała się na całkiem innej pozycji! Darmowe monitorowanie pozycji Google jest możliwe, jednak należy być czujnym.

1.3 Google Search Console

Najbardziej wiarygodnym, niezależnym narzędziem jest Google Search Console (GSC). To usługa, która daje ogromne możliwości w zakresie darmowego monitorowania pozycji. To narzędzie od samego Google, a co za tym idzie pewne i sprawdzone, które nie pozwala sobie na żadne przekłamania wyników.
Sprawdzanie widoczności strony za pomocą Google Search Console
Jak sprawdzić ranking stron w Google za pomocą Google Search Console?

 

Zaloguj się do skonfigurowanego konta GSC, gdzie masz dostęp do takich funkcji jak raporty na temat skuteczności. To tutaj znajdziesz wiarygodną analizę widoczności Twojej strony internetowej w wyszukiwarce Google.

 

Jeśli potrzebujesz pomocy przy poruszaniu się po GSC, zajrzyj do Pomocy Google.
Google Search Console - widoczność strony
Źródło: Google Search Console

Wniosek:

Google Search Console daje nam dokładne dane na temat widoczności naszej strony internetowej. Dzięki temu narzędziu mamy całościowe spojrzenie na naszą stronę internetową w wynikach wyszukiwania, a nie tylko na niezbyt miarodajne pozycje konkretnych fraz. Możemy znaleźć tutaj szereg cennych, wiarygodnych informacji na temat:
  • widoczności strony w wyszukiwarce,
  • liczby wejść z wyszukiwarki,
  • źródeł wejść na stronę (z organicznych wyników wyszukiwania, z Map Google, grafik, itp.),
  • współczynnika klikalności strony w wyszukiwarce (CTR),
  • fraz, na które strona wyświetliła się użytkownikom,
  • średniej pozycji, jaką dla danej frazy/zapytania uzyskuje strona,
  • wykrytych nieprawidłowości w funkcjonowaniu strony,
  •  stron internetowych, na których znajdują się linki do Twojej strony,
  • i wiele innych narzędzi oraz raportów, które przydadzą się zarówno specjalistom od pozycjonowania stron internetowych, jak i laikom, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z pozycjonowaniem.
Widoczność a ranking strony w Google
Infografika: Widoczność, a ranking strony w Google

2. Co daje wyższa pozycja strony w Google?

Mniej więcej masz już obraz tego, czym jest ranking stron w Google oraz w jaki sposób można sprawdzić pozycję stron. Zastanawiasz się, po co Ci ta wiedza i co może dać Ci wyższa pozycja strony w Google? Otóż, wyższa pozycja w rankingu Google to szereg potencjalnych korzyści jak na przykład:

 

  • większa widoczność strony w Google – wyższa pozycja w rankingu to także większa widoczność strony na dane zapytanie i większa szansa na dotarcie do potencjalnego klienta (szczególnie w przypadku widoczności na wiele fraz),
  • większa klikalność oraz zwiększenie liczby wejść na stronę (potencjalnie!) – jak wynika z badań prowadzonych przez Advanced Web Ranking, współczynnik klikalności w większości przypadków jest znacznie wyższy dla stron znajdujących się na wyższych pozycjach w rankingu,
Klikalność stron a pozycja w rankingu
Źródło badań:  Advanced Web Ranking, 18.01.2018

 

  • większa popularność witryny oraz rozpoznawalności marki – jeśli strona pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania, marka staje się rozpoznawalna wśród coraz większej liczby użytkowników; wyższa pozycja w rankingu wpływa również na budowanie dobrej reputacji – użytkownicy mogą postrzegać taką stronę jako bardziej wartościową i godną zaufania,
  • możliwość zwiększenia przychodów firmy – wyższa pozycja w rankingu zwiększa szansę na dotarcie z ofertą do większej liczby użytkowników, a tym samym na zwiększenie liczby odwiedzin strony – to z kolei może przełożyć się na podjęcie działania przez użytkownika (np. zwiększenie ruchu w sklepie internetowym może przełożyć się na większą liczbę dokonanych transakcji).
Trzeba pamiętać, że nie chodzi tutaj o skupienie całej swojej uwagi na maksymalnym wypromowaniu wąskiej grupy konkurencyjnych fraz. Zamiast inwestować w kilka trudnych fraz i poświęcać ogromne nakłady pracy na ich wypozycjonowanie na jak najwyższe pozycje w rankingu, poświęć swoją uwagę na zwiększenie widoczności na jak największą liczbę fraz tematycznych. Im więcej fraz kluczowych jest widocznych tym lepiej! Strona pojawia się na większą liczbę zapytań, a tym samym większa jest szansa, że użytkownik skorzysta z Twojej oferty.

3. Czynniki rankingowe

Temat rzeka – czynniki rankingowe Google. To od nich zależy pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Niby proste, prawda? Wystarczy je uwzględnić podczas tworzenia oraz optymalizacji strony, by móc cieszyć się sukcesem w sieci… Niestety, nie jest to takie proste.

 

Sam Google wskazywał kiedyś na ponad 200 różnych czynników rankingowych! Teraz ta liczba znacznie się zwiększyła i ciężko podać jej konkretną wartość. Przybliżymy Ci 3 najważniejsze, wskazane oficjalnie przez przedstawiciela Google, Andreya Lipattseva.

3.1 Content

Content is king! Ok, ale o co chodzi? Content rozumiemy tutaj jako zawartość strony. Wartościowa, przydatna, ciekawa i unikalna treść jest tym, co doceniają nie tylko użytkownicy, ale i algorytmy Google. Dlatego zamiast traktować po macoszemu treści na stronie czy też kopiować je z innych domen, warto poświęcić więcej czasu na przygotowanie naprawdę dobrych i użytecznych tekstów. Najbezpieczniej powierzyć to zadanie specjalistom od SEO.

 

Content to nie tylko teksty, to też grafiki oraz materiały wideo na stronie. Jednak pamiętaj, że treść rozumiana jako tekst na stronie była, jest i jeszcze długo będzie podstawą dobrego rankingu w wyszukiwarce, a w rezultacie świetnej widoczności dla użytkowników!

3.2 Linkowanie

Google lubi naturalny profil linkowania. Tworząc dobry content, zwiększamy szansę na to, że użytkownicy będą chętnie czytać nasze treści, udostępniać je i linkować w różnych miejscach w sieci. A to z kolei może sprawić, że podlinkowane treści zyskają w oczach robotów Google. A stąd już niedaleka droga do zwiększenia widoczności oraz wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, czyli w rankingu stron w Google! Warto też pamiętać o przemyślanym linkowaniu wewnętrznym, które ułatwi zarówno użytkownikom, jak i algorytmom poruszanie się po stronie (np. dobrze zaplanowane menu strony).

3.3 RankBrain

Google idzie z duchem czasu. Dlatego nie powinno nikogo dziwić, że przy ustalaniu rankingu stron internetowych wykorzystuje… sztuczną inteligencję! RankBrain jest niejako uzupełnieniem wcześniejszego algorytmu odpowiadającego za interpretację zapytań (Koliber). RankBrain stara się odgadnąć intencje użytkownika i znaleźć jak najbardziej trafne odpowiedzi na zapytania, które jeszcze nie są znane wyszukiwarce. A jest ich nawet 15% dziennie (co przy
ok. 5,5 miliarda zapytań dziennie może dać naprawdę duży odsetek zapytań nowych – nawet ok. 800 milionów!). Co więcej, algorytm ten potrafi sobie poradzić także z długimi i skomplikowanymi zapytaniami.
A jeśli jesteś zainteresowany pogłębieniem wiedzy na temat tego, co wpływa na pozycję strony w Google, zachęcamy do przestudiowania naszego bloga o pozycjonowaniu, a w szczególności poradnika Ster na SEO.

 

4. Strona internetowa nie jest widoczna w wyszukiwarkach – jakie mogą być tego przyczyny?

Wielu właścicieli stron internetowych wpada w panikę, widząc, że ich domena nie wyświetla się na pierwszych stronach wynikach wyszukiwania. Często okazuje się, że niepotrzebnie. Strona bowiem jest widoczna, ale na inne frazy czy zapytania albo na dalszych pozycjach w rankingu stron w Google. W takim przypadku konieczne jest podjęcie działań optymalizacyjnych, by wybić swoją stronę na wyższe pozycje oraz zwiększyć jej widoczność w sieci na większą liczbę wyrażeń.

 

Jak upewnić się, że nasza strona jest widoczna dla Google? Przede wszystkim należy sprawdzić, czy strona została zaindeksowana przez Google. Nie trzeba być specjalistą SEO, by to zrobić. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce polecenie: site:nazwatwojejdomeny.pl (np. site:sunrisesystem.pl

 

). Jeśli w uzyskanych w ten sposób wynikach nie pojawi się wyszukiwana domena, oznacza to, że strona rzeczywiście nie jest widoczna w wynikach wyszukiwania Google i należy podjąć kroki mające na celu szybkie rozwiązanie tego problemu.

 

Sposób działania w takiej sytuacji zależy od przyczyny, przez którą strona nie wyświetla się wynikach wyszukiwania, tj.:
  • Strona jest nowa i nie została jeszcze zaindeksowana – pomiędzy opublikowaniem strony a jej zaindeksowaniem może upłynąć od kilku dni do nawet kilku miesięcy! Aby skłonić roboty Google do częstszego i szybszego indeksowania strony, należy zadbać o prawidłowe skonfigurowanie pliku robots.txt, skonfigurować Google Search Console, zadbać o wartościowe i naturalne linki zewnętrzne czy też sporządzić mapę witryny.
  • Wystąpił błąd podczas indeksowania – sytuacja ta ma miejsce zazwyczaj w przypadku nieprawidłowego wdrożenia nowej strony oraz innych niedociągnięć natury technicznej. W celu naprawy błędów należy dokładnie sprawdzić i poprawnie ustawić przekierowania, zadbać o prawidłowe wdrożenie protokołu SSL, itp.
  • Na stronę została nałożona kara od Google za stosowanie niedozwolonych praktyk – mowa o tzw. Black Hat SEO, czyli technikach pozycjonowania niezgodnych z wytycznymi Google. Wyjście z takiej sytuacji nie jest łatwe i wymaga dokładnej analizy strony oraz natychmiastowego usunięcia szkodliwych praktyk, takich jak przeładowanie treści na stronie słowami kluczowymi, duplikaty treści, niejawne przekierowania, ukrywanie treści bądź linków, celowe wprowadzanie w błąd robotów Google oraz użytkowników, itp.
  • Strona w wersji testowej – na etapie tworzenia strony internetowej programiści często korzystają z testowych wersji, które nie są widoczne dla robotów Google, a tym samym nie są przez nie indeksowane. Przez pomyłkę może jednak dojść do sytuacji, kiedy to poprawna strona wciąż znajduje się w wersji testowej, a przez to nie jest widoczna w wynikach wyszukiwania – w tej sytuacji wystarczy odblokować ją dla Googlebotów.

5. Przyczyny spadku pozycji strony w rankingu Google

Często zdarza się też, że strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania, jednak zauważalne są znaczne spadki jej pozycji w rankingu. Jest to całkiem naturalne zjawisko, ponieważ ranking stron w Google nie jest czymś stałym. Zauważalne są mocne wahania pozycji w rankingu, co może być efektem kilku czynników.
  • Aktualizacja algorytmów Google
Google nie śpi i stale wprowadza zmiany w swoich algorytmach, by użytkownik osiągał jak najwięcej korzyści z korzystania z wyszukiwarki.

 

  • Sezonowość branży
Produkty takie jak na przykład ozdoby świąteczne mają charakter sezonowy, co oznacza, że zainteresowanie nimi pojawia się tylko w danym okresie (w tym przypadku jest to okres jesienno-zimowy); w trakcie sezonu liczba zapytań tego rodzaju jest ogromna, natomiast w tzw. sezonie martwym spada drastycznie, co ma swoje odzwierciedlenie w statystykach wyświetleń strony.
  • Działania konkurencji
W dobie rosnącej konkurencji dobra strona i dobry content nie wystarczą, by utrzymać pozycję strony w rankingu i móc spocząć na laurach; działania konkurencji wymuszają podjęcie ciągłe ulepszanie i rozbudowę strony, aktualizację treści, itp.

 

  • Dostosowanie SERP do użytkownika
Wyniki wyszukiwania mają jak najdokładniej odpowiadać potrzebom użytkownika, stąd nawet na dwóch urządzeniach w tym samym pokoju mogą wyświetlić się inne wyniki wyszukiwania, a poszczególne strony będą widoczne na innych pozycjach w rankingu – jest to uzależnione m.in. od rodzaju urządzenia, historii wyszukiwania, testów Google.

 

  • Testy Google
Google stale się zmienia, by dostarczać użytkownikom jak najwyższą jakość usług, a to oznacza nawet tysiące różnych testów i eksperymentów w ciągu roku– testami mogą być objęte tylko niektóre serwery, stąd też mogą pojawić się wahania w wynikach wyszukiwania tylko u niektórych użytkowników.

 

  • Nowe elementy SERP
Google zmienia sposób wyświetlania wyników wyszukiwania; zamiast standardowej listy wyników organicznych z odpowiadającymi na dane zapytanie stronami internetowymi, pojawiają się również inne elementy jak grafiki, reklamy, panel lokalny czy też boks Google News – wprawdzie nie wpływają one na pozycję strony w rankingu, ale mogą wpłynąć na to, że wyniki organiczne wyświetlają się niżej, tj. poza polem widzenia użytkownika; może się też zdarzyć, że na skutek wyświetlania dodatkowych elementów SERP na pierwszej stronie będzie się wyświetlać mniej niż 10 wyników organicznych.

 

  • User intent
Zmiany zachowań użytkowników oraz zamiaru, z jakim wyszukują danej informacji w Google; celem, czyli zamiarem użytkownika może być na przykład znalezienie informacji na dany temat, zakup produktu, porównanie usług czy też skontaktowanie się z firmą.

 

Przyczyny spadku pozycji strony w Google mogą być różne. Często zdarza się, że przyczyn nie trzeba daleko szukać, ponieważ znajdziemy je na naszej stronie internetowej. Może to być na przykład problem z serwerem (nikt nie lubi stron, na których pojawiają się przerwy w działaniu ani takich, które zbyt wolno ładują swoją zawartość – nie lubią tego nie tylko użytkownicy, ale i roboty Google!) czy też zastosowanie na stronie niedozwolonych praktyk, tj. Black Hat SEO. Wśród nich wymienić należy m.in. przepełnienie strony słowami kluczowymi (keyword stuffing), ukrywanie treści przed użytkownikami, masowe pozyskiwanie słabej jakości linków, niejawne przekierowania czy też duplikaty treści.

Wiesz już, jak uchronić się przed niestałością rankingu stron w Google?

 

Mamy nadzieję, że nieco rozjaśniliśmy Ci kwestię rankingu i widoczności stron w Google. Jeszcze nie tak dawno większość działań pozycjonerskich skupiona była na osiąganiu coraz wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, czyli w rankingu, dla najbardziej prestiżowych słów kluczowych – skupiano się na wysokich pozycjach konkretnych fraz. A skoro ranking jest niestały i Google ciągle aktualizuje algorytmy odpowiedzialne za rankingowanie stron, warto się dodatkowo zabezpieczyć.
Dlatego zamiast skupiać wszystkie swoje działania na osiągnięciu pozycji w TOP 10 na wąski zakres fraz kluczowych, polecamy skoncentrowanie się na zwiększeniu widoczności całej witryny na wiele różnorodnych, tematycznych zapytań użytkowników. Jeśli uwzględnimy przy tym zapytania z tzw. długiego ogona oraz zapytania nowe (tj. te, z którymi Google spotyka się pierwszy raz), zwiększamy szansę na to że strona będzie się pojawiać w wyszukiwarce na znacznie większą liczbę sprecyzowanych zapytań użytkowników. Jest to zdecydowanie bezpieczniejsze rozwiązanie i doskonały sposób na poradzenie sobie z niestałością rankingu Google!

 

Korzyści z widoczności strony w Google na wiele fraz

 

Jak to zrobić? Przede wszystkim trzeba pamiętać o stałym monitorowaniu nie tyle pozycji co widoczności naszej strony internetowej w rankingu Google. Warto skupić się na widoczności nie tylko na szeroki zakres popularnych fraz, ale i tzw. fraz z długiego ogona (long tail keywords) – są to frazy rzadziej wpisywane, jednak cechuje je wyjątkowa precyzja zapytania, co z kolei zwiększa szansę na konwersję. Long tail może wygenerować odwiedziny z nawet kilku tysięcy rozbudowanych fraz, co zapewnia odporność na zmiany algorytmów wyszukiwarki i uchroni nas przed nagłym „zniknięciem” z wyników wyszukiwania Google.

 

Nadal nie wiesz, jak się za to zabrać? Bez obaw! Wystarczy, że zrozumiesz, że jeśli prowadzisz biznes i posiadasz stronę internetową, musisz zadbać o widoczność swojej strony w sieci. Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy na temat pozycjonowania i czujesz się w temacie SEO „zielony”, lepiej nie podejmuj działań na własną rękę i skorzystaj z pomocy specjalistów! A im wcześniej rozpoczniesz działania, tym lepiej. Wszak pozycjonowanie stron internetowych to proces, na którego efekty trzeba trochę poczekać. Zapewniamy jednak, że taka promocja strony naprawdę się opłaca!

Michalina Jaśniewska