Użyteczność w SEO Copywritingu

1. Czym jest użyteczność w SEO Copywritingu?

1.1 Definicja

Użyteczność w SEO Copywritingu to przekazywanie użytkownikom potrzebnych informacji w przystępny sposób podczas przygotowania treści pod kątem pozycjonowania. Jest to jedna z ważniejszych cech tekstów pisanych pod SEO, o której copywriterzy niekiedy zapominają, tworząc teksty posiadające odpowiednie słowa kluczowe, jednak bez odpowiedzi na nurtujące czytelników pytania. Bez użyteczności content nie będzie miał odpowiedniej wartości merytorycznej, która pozwoli czytelnikowi wybrać właściwy produkt czy usługę. Jednocześnie jest to ważny element web usability, czyli ogółu czynników decydujących o funkcjonalności strony internetowej dla korzystających z niej użytkowników.

1.2 Zastosowanie w tekstach

Tworząc treści, copywriter powinien zdawać sobie sprawę, czego użytkownik może oczekiwać, jakie zagadnienia budzą jego wątpliwości i czego poszukuje w sieci. Następnie powinien starać się je spełnić w jasny, klarowny sposób, aby jego przekaz został zrozumiany przez osobę, która nie posiada rozległej wiedzy w danej tematyce. Pamiętając o użyteczności i zastanawiając się, jak pisać teksty SEO poprawnie, powinno się dbać również o inne elementy wpływające na web usability, czyli odpowiednio stworzoną warstwę wizualną tekstu i jego dostępność na stronie.

2. Najważniejsze cechy użytecznych treści dla SEO Copywritera

Pokrótce przedstawimy w tym tekście kilka najważniejszych zasad, którymi powinien kierować się SEO Copywriter, aby konstruować wypowiedzi użyteczne dla odbiorców swoich treści, spełniające zasady web usability. Podstawowymi działaniami, które stosowane są do tworzenia treści spełniających zadanie o użyteczności, są:

  •  prostota przekazu i stosowanie się do reguły KISS,
  • stworzenie persony, czyli portretu potencjalnego odbiorcy treści,
  • dostarczanie jedynie pożytecznych informacji dla użytkowników,
  • dostosowanie contentu do zasad tworzenia tekstów na potrzeby Internetu.

Elementy użyteczności w SEO Copywritingu

2.1 Prostota przekazu

Ważną cechą użyteczności i web usability jest tworzenie treści, które będą proste i zrozumiałe dla przeciętnego użytkownika. Pisząc np. o akumulatorach samochodowych nie sposób nie używać fachowych zwrotów, związanych z jego budową i parametrami. Trzeba to jednak robić z umiarem i dbać o to, by każdy użytkownik, nawet taki, który posiada niewielką wiedzę w zakresie motoryzacji, potrafił uzyskać przydatne informacje na swoje potrzeby. Łączy się z tym reguła KISS, w świetle której powinno się tworzyć teksty bez zbędnych dodatków.

KISS (ang. Keep it Simple, Stupid), to obecnie jedna z istotnych zasad nie tylko SEO Copywritingu, ale również całej branży marketingowej. Słowa te mają już przeszło 50 lat i przypisywane są Kelly’emu Johnsonowi. Był to amerykański inżynier lotnictwa, który polecał konstruowanie maszyn w taki sposób, aby każdy mechanik mógł sobie poradzić z ich obsługą i naprawą. Cytat ten stał się na tyle uniwersalny, że znalazł później swoje praktyczne zastosowanie w wielu innych dziedzinach życia.
Stosując regułę KISS warto pamiętać o zachowaniu umiaru w tworzeniu treści, zgodnie z radą: „Pisz prosto, ale nie prostacko!”. Tworząc treści przystępnym językiem, trzeba pamiętać o poprawności językowej. Prostota przekazu nie może wiązać się z błędami stylistycznymi czy językowymi, a także niecenzuralnymi słowami!

2.2 Stworzenie persony

Bardzo ważnym etapem tworzenia treści zgodnych z zasadami web usability jest wykreowanie persony. To portret typowego odbiorcy naszych treści, który będzie zainteresowany skorzystaniem z naszych usług czy kupnem produktu. Dzięki wykonaniu tego działania przed napisaniem tekstu będziemy wiedzieć, czego poszukuje nasz potencjalny klient, a dzięki temu dostarczenie mu potrzebnych informacji do podjęcia właściwej decyzji – czyli skorzystania z naszej oferty – będzie ułatwione.

Dzięki stworzeniu persony będziesz znać podstawowe informacje o swoim standardowym kliencie: w jakim jest wieku, czym się zajmuje zawodowo, jakie ma zainteresowania, a także wiele innych cech, które nie tylko będą mogły pomóc osiągnąć zadowolenie użytkowników oraz podnieść wyniki sprzedaży. Ułatwią również SEO Copywriterowi pisanie tekstów oraz pozwolą stworzyć schemat tekstu, który będzie użyteczny i wartościowy pod kątem web usability.

Przydatnym narzędziem w tworzeniu persony może być również Facebook. Dzięki danym zawartym w tej sieci społecznościowej możemy mieć klarowny obraz użytkowników reagujących na naszą działalność: lajkujących, komentujących i udostępniających nasze posty.


Czynniki składające się na personę

2.3 Dostarczenie istotnych informacji

Często zdarza się tak, że czytamy tekst, mający kilka czy nawet kilkanaście tysięcy znaków, lecz po jego przeczytaniu mamy wrażenie, że nic interesującego się nie dowiedzieliśmy. Bardzo możliwe, że nie przebrniemy przez to, gdyż większość treści będzie dla nas bezużyteczna. Tzw. „lanie wody” z pewnością nie sprzyja użyteczności tekstów SEO i web usability. Copywriter powinien w przygotowywanych treściach zawrzeć w maksymalnym stopniu merytoryczne kwestie. Łączy się z tym przywołana już wcześniej persona, dzięki której można określić, jakich informacji potencjalny klient będzie szukał i takie właśnie dane powinien otrzymać.

2.4 Kreowanie treści zgodnie z zasadami webwritingu

Miejsce, w jakim publikujemy treści, determinuje sposób ich zamieszczania, aby były one jak najbardziej przydatne dla użytkownika. W przypadku stron internetowych, zasady takie są wyznaczane przez webwriting, czyli technikę tworzenia contentu na potrzeby online. Ściśle powiązane są z nim przywołane wcześniej cechy użyteczności, mianowicie prostota i zwięzłość. Warto zastosować również inne zasady web usability:

  • najważniejsze informacje zawrzeć na początku treści, aby przyciągnąć uwagę czytelnika,
  •  stosować krótkie zdania, bez wielokrotnie złożonych konstrukcji,
  • używać przyjaznego formatowania: krótkie akapity, śródnagłówki, a także wypunktowania, które będą zwracać uwagę „skanującego „ treść odbiorcy,
  •  stosować materiały wizualne: zdjęcia, grafiki czy multimedia.

3. Podsumowanie

Dbanie o użyteczność w SEO Copywritingu, będącą istotnym elementem web usability, jest jedną z ważniejszych zasad dla osób piszących teksty pod kątem pozycjonowania. Bez stosowania się do niej teksty mogą stać się kompletnie bezużyteczne dla odbiorcy. Warto zatem stosować się do następujących wskazówek:

  • Pisząc teksty SEO, powinno się stawiać na maksymalnie prosty i zrozumiały przekaz, a jednocześnie poprawny pod względem językowym.
  • Niezwykle istotne jest stworzenie persony, czyli portretu uniwersalnego odbiorcy naszych treści, dzięki któremu łatwiej będzie nam dostosować odpowiedni content do użytkowników. Jednocześnie wpłynie to na skuteczność naszych działań.
  • Użytkownik pragnie otrzymać jedynie pożyteczne informacje, dlatego trzeba ograniczyć używanie treści zbędnych, niezwiązanych z tematem.
  • Dostosować treści do zasad, które panują w Internecie – przygotowywać teksty atrakcyjne pod względem wizualnym, łącznie z materiałami multimedialnymi, zawierające najważniejsze informacje na początku tekstu, wykorzystując techniki webwritingu oraz UX writingu, wpływające na web usabiility
UX writing jest to technika pisania tekstów, zgodna z User Experience, czyli doświadczeniem użytkownika na stronie internetowej, dostosowująca treści do użyteczności odbiorcy. Więcej na temat UX writingu będzie można przeczytać w przyszłym tekście naszego poradnika na temat web usability.
Użyteczność treści to tylko jeden z elementów, choć bardzo ważny, należący do web usability. Szerzej to zagadnienie opiszemy w jednym z kolejnych tekstów naszego bloga o pozycjonowaniu.

Źródła:  Forbes; Interaction Design Fou ndation; Express Writers; Write Direction; Usability

Wojciech Dolata